Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miksi ajaessa ei saa räplätä kännykkää, mutta auton kosketusnäyttöä saa?
Vastaus: Autojen monimutkaiset kosketusnäytöt varastavat puhelimenkäytön tavoin herkästi kuljettajan huomiota olennaisesta eli ajamisesta.
Lainsäädännöllä pyritään ohjaamaan käyttäjiä siihen, että kosketusnäyttöä käytettäisiin ajon aikana mahdollisimman vähän.
Lue myös: Tavallisella B-ajokortilla ei saa ajaa kaikkia henkilöautoja – varo myös yleistä kärrymokaa: "Nämä kaksi asiaa menevät ihmisiltä valitettavan usein sekaisin"
Tarkastellaan asiaa tieliikennelain 98 §:n valossa:
Teknisen laitteen käyttäminen
Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
Teknisen laitteen tai järjestelmän käyttö ajon aikana
Kyseisen pykälän ensimmäisessä momentissa luodaan reunaehdot teknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöön.
Kyseisiä järjestelmiä saa siis käyttää, mutta jos laitteen käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen.
Tämän perusteella en sanoisi, että kosketusnäyttöäkään saisi räplätä ”mielin määrin”, turvallisuutta unohtamatta, kuten kysymyksessä annetaan ymmärtää.
Lue myös: Kuljetusyrittäjä kertoo: Tämä paljastaa, että rekkakuski räplää kännykkää ajon aikana – "Siitä tietää aina, että joku käyttää puhelinta"
Tutustu huolella, räätälöi näköiseksesi
Olen käsitellyt autojen kosketusnäyttöjä ajan ilmiönä sekä niiden turvallisuusvaikutuksia aiemmin esimerkiksi tässä artikkelissa.
Kosketusnäytön käyttöön tulisi perehtyä huolellisesti etukäteen auton ollessa pysähdyksissä ja mahdollisuuksien mukaan pyrkiä räätälöimään kotivalikko sellaiseksi, että sieltä löytyisivät helposti ja nopeasti itselle olennaisimmat toiminnot. Tien päälle järjestelmän käyttöä ei pidä lähteä opettelemaan.
Turvallisen käytön takaamiseksi kannattaa näytön vähäinenkin selaaminen mahdollisuuksien mukaan ajoittaa hetkiin, jolloin auto ei liiku.
Viestintävälineen käyttö ajon aikana
Edellä mainitun pykälän toisessa momentissa kielletään puolestaan puhelimen ajonaikainen käyttö niin, että pitää sitä (puhelinta) kädessä. Ajon aikaisella käytöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä.
Esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelinta voi siis käyttää, mutta käyttö ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen.
Lue myös: Ei kovin turvallista: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski
MTV Uutiset