OnlyFans-tuloja saaneista peräti 70 prosenttia jättänyt tulot ilmoittamatta – Verottaja varoittaa somevaikuttajia: "Valvomme nyt erityisen tarkasti"

0:42img
KATSO MYÖS: Mitä hyötyä on verotietojen julkisuudesta?
Julkaistu 17.04.2023 08:46

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Verohallinto kertoo valvovansa tänä vuonna erityisesti erilaisten verkkoalusten kautta sisältöä tuottavien tuloja. Somevaikuttajana veroja pitää maksaa niin rahapalkasta kuin ilmaislahjoista tai poikkeavista alennuksista.

Verohallinto muistuttaa tiedotteessaan, että somevaikuttajien pitää maksaa veroa saamistaan rahapalkkiosta, alennuksista ja ilmaistuotteista.

Tällä hetkellä suuresta osasta verkkoalustojen kautta saaduista tuloista ei makseta veroja, arvioi Verohallinnon riskivastaava Kari Torssonen.

– Tietojemme mukaan esimerkiksi OnlyFans-alustan kautta vuonna 2021 tuloja saaneista peräti 70 prosenttia jätti saadut tulot ilmoittamatta. Siksi valvomme nyt erityisen tarkasti alustojen kautta saatuja tuloja, Torssonen sanoo tiedotteessa.

Verohallinto saa eri verkkoalustoilta aiempaa enemmän tietoja niiden kautta maksetuista tuloista. Näitä tietoja verrataan henkilön ilmoittamiin tuloihin.

Lue myös: Verottaja iskee nyt ravintoloihin: Pizza- ja kebab-paikkojen pimeät puuhat syyniin

Saitko tuotteen ilmaiseksi pyytämättä? Siitäkin pitää yleensä maksaa veroa

Somevaikuttajat saavat usein tuotteita ilmaiseksi pyytämättä. Vaikuttaja ei välttämättä edes esittele näitä tuotteita somekanavillaan. Siitä huolimatta niistä pitää maksaa veroa.

Poikkeuksen sääntöön tuovat tavanomaiset mainoslahjat, joista ei Verohallinnon mukaan tarvitse maksaa veroa, ellei ole sovittu, että ne ovat palkkiota näkyvyydestä. 

– Tavanomainen mainoslahja on arvoltaan korkeintaan 50 euroa. Se voi olla myös arvokkaampi, jos lahjassa on näkyvästi esimerkiksi lahjan antajan logo, jolloin tuotetta ei voi helposti myydä eteenpäin, sanoo Verohallinnon johtava veroasiantuntija Kirsi Tuunala tiedotteessa.

Somesisällön tuottamiseen liittyvät menot voi kuitenkin vähentää tuloista. Siksi vuoden aikana saatujen tuotteiden, palveluiden ja alennusten lisäksi kannattaa merkata muistiin myös somesisällön tuottamiseen liittyvät kulut.

Lue myös: Kinutaanko ilmaisia hotelliöitä? Näin somevaikuttajien yhteistyöt yritysten kanssa syntyvät 

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Verohallinto

Tuoreimmat aiheesta

Verot