Porilaisen Niko Teinuksen päivä on pelastettu, jos hän saa hymyn asiakkaiden kasvoille.
Miten päivä on mennyt? Osa asiakkaista saattaa kaupan kassalla jopa hätkähtää tämän kysymyksen kuulleessaan.
Kuulumisten kyselystä ja hyväntahtoisesta ”höpöttelystä” on kuitenkin tullut Niko Teinuksen, 21, tavaramerkki. Tämä tavaramerkki on jopa niin tunnettu ja tykätty, että Teinus palkittiin K-ryhmän päivittäistavarakaupan vuoden työntekijänä.
MTV Uutiset esittelee eri alojen ammattilaisia, jotka ovat saaneet erityisen paljon hyvää palautetta: Bussikuski Raimosta tykkäävät niin rouvat, herrat kuin nuoretkin – tuoreet kehut saivat pomon leipomaan taas tuoretta pullaa koko tiimille: "Kyllä sen verran pitää panostaa"
Lahdessa syntynyt ja siellä lähes koko ikänsä asunut Teinus muutti Poriin opiskelujen perässä reilu vuosi sitten. Liiketaloutta opiskeleva nuorukainen tienaa särvintä työskentelemällä kassamyyjänä K-Citymarket Porin Puuvillassa. Haaveissa siintää työt kirjanpitäjänä.
– Opiskelin ammattikoulussa myyntiä ja asiakaspalvelua, mutta olen tykännyt pienestä pitäen tutkia ja ylianalysoida erityisesti numeroita. Kun pääsin opiskelemaan liiketaloutta, tiesin heti, että tämä on minun alani.
Puheensorina käy etenkin silloin, kun Teinus on kassavuorossa.
– Onnistumisen tunne ja se, että saa hymyn ihmisten kasvoille. Se, miten muutamalla lauseella saattaa olla niin suuri merkitys.
Positiivista palautetta iloisesta myyjästä on tullut paljon.
– Rupattelu tulee minulta ihan luonnostaan. Aluksi kokeilin kuulumisten kyselyä varovaisesti muutamalta asiakkaalta, mutta nyt kysyn sitä ihan jokaiselta.
Harjoittelujakso plörinäksi
Mikä työssä on sitten hankalaa?
– Olla höpöttämättä liian paljon, Niko naurahtaa.
Onnistumisen tunteen lisäksi työssä motivoi eteenpäin halua kehittyä koko ajan paremmaksi.
– Ensimmäinen harjoittelujakso kaupassa meni kyllä ihan plörinäksi. Mutta tuollaisten jälkeen täytyy vaan olla luovuttamatta ja pyrkiä parantamaan koko ajan sitä mitä tekee.
Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan puheliaasta kassamyyjästä pidä eikä tarvitsekaan.
– Toivon, että asiakkaat sanovat, jos eivät halua kanssani jutella. Yleensä asiakkaasta kyllä huomaa sen, jos näin on. Saa minulle sanoa, jos höpötän liikaa.