Alkoholijuomien myynti on kasvanut alkuvuodesta maltillisesti. Esimerkiksi K-ryhmässä alkoholillisia tuotteita on myyty viikon aikana viidennes enemmän kuin vuosi sitten.
5,5-prosenttisten alkoholijuomien myyminen ruokakaupoissa on osittain korvannut miedompien alkoholijuomien kysyntää. K-Supermarket Torpparinmäen kauppias Teemu Tikkala sanoo, että erikoisoluita kävisi kaupaksi enemmänkin.
– Osa vahvemmista tuotteista on jo päässyt loppumaan. Puolet on sen sijaan jäänyt tulematta, ja osa tulee tällä viikolla. Erityisesti sellaisille oluille, joita on aiemmin saanut ainoastaan baareista, riittäisi kysyntää.
S-ryhmän kaupallisen johtaja Ilkka Alarotu sanoo, että myös heillä osa tuotteista on päässyt loppumaan.
– Kyse on hyvin pienistä eristä tällä hetkellä. Nyt on saatu vasta muutamia kymmeniä tuotteita.
Vahvemmat juomat korvanneet miedompia
Viikon myyntiajan perusteella on ollut havaittavissa, että vahvemmat oluet ja lonkerot ovat osittain korvanneet 4,7-prosenttisia vaihtoehtoja.
– Yli 4,7-prosenttisten oluiden myynnin osuus on kuusi prosenttia oluen kokonaismyynnistä. Myydyistä lonkeroista 54 prosenttia on ollut vahvempaa.
Suuntaus on sama myös R-kioskilla.
– Lonkerossa korvaavuus näkyy jonkin verran, mutta oluessa ihan selvästi, R-kioskin tuotepäällikkö Ari Pellilä sanoo.
Odotettavissa ei merkittävää kasvua
Kauppaketjuissa ei kuitenkaan uskota, että vahvempien juomien kysyntä tulisi merkittävästi kasvamaan kevään aikana.
Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio odottaa, että vahvempien alkoholien myötä ostokulutus siirtyisi toisista liikkeistä Lidliin.
– Kyseessä on pysyvä muutos, joten mitään kasvupiikkiä tuskin on tulossa.
– Tässä vaiheessa ensimaistelulla ja tuotteiden kokeilulla on merkitystä, jatkossa kysyntä tasaantuu entisestäänkin, S-ryhmän Alarotu uskoo.