Toyota kokeilee Uudessa-Seelannissa aivan uudenlaista autokaupan mallia.
Video: Rolls-Roycen asiakas tilasi auton, jota ei ollut edes olemassa |
Toyota on ilmoittanut muuttavansa sen kaikki Uudessa-Seelannissa sijaitsevat jälleenmyyjäliikkeensä aiempaa asiakaskeskeisimmiksi osana uutta Drive Happy -hankettaan.
Muutoksen jälkeen myyjät eivät ole enää myyjiä, vaan tuoteasiantuntijoita. Samalla heille ryhdytään maksamaan kuukausipalkkaa myyntiprovisioihin perustuvan palkan sijaan. Niin ikään tinkiminen poistuu, koska uusilla tuoteasiantuntijoilla ei ole oikeutta neuvotella auton hinnasta.
Alistair Davis, Uuden-Seelannin Toyotan pomo, on vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan hintaneuvottelut ovat olleet epämiellyttäviä monille asiakkaille. Hänen mukaansa uudistus tulee lisäksi laskemaan autojen myyntihintoja.
Uudessa mallissa asiakas ei voi myöskään ostaa liikkeessä näkemäänsä autoa heti itselleen ja ajaa sillä suoraan kotiinsa, vaan auto tilataan aina erikseen. Myymälässä näytillä olevat autot ovat kaikki koeajettavia yksilöitä.
Mikäli kaupat sitten loppujen lopuksi saadaan tehtyä, on asiakkaalla mahdollisuus palauttaa auto seitsemän vuorokauden sisällä, kunhan sillä on ajettu alle 500 kilometriä.
Lähde: Toyota