Autovalmistaja luopuu monista myymälöistään, koska niiden omistajat eivät halua myydä yhtiön uutta sähköautoa

Perinteikkään jenkkivalmistajan jälleenmyyjäverkosto supistuu, koska kaikki liikkeet eivät halua investoida sähköautoihin.

Kerroimme marraskuussa yhdysvaltalaisen Cadillacin hieman erikoiselta kalskahtavasta suunnitelmasta tarjota jopa puolen miljoonan dollarin kädenpuristuksia jälleenmyyjilleen, jotka eivät ole täysillä mukana merkin sähköautoja täynnä olevassa tulevaisuudessa.

Sataprosenttisen sähköiseksi valmistajaksi tähtäävä perinteikäs jenkkivalmistaja päätti karsia lähes 900 liikkeen jälleenmyyjäverkostostaan ne yritykset, jotka eivät ole valmiita investoimaan yhtiön strategiaan.

Karsintaa on tehty kovalla kädellä jo aiemmin, sillä ennen emoyhtiö General Motorsin konkurssia vuonna 2008, operoi Cadillac yhteensä 1 400 liikettä Yhdysvalloissa.

Tällä hetkellä yksi Cadillac-myymälä myy vuodessa keskimäärin 180 autoa, kun taas esimerkiksi Mercedes-Benzin ja BMW:n keskivertomyymälät myyvät vuodessa noin 900 autoa per myymälä.

Valmistaja pakottaa isoihin investointeihin

Sähköistyvä Cadillac velvoittaa jälleenmyyjänsä muun muassa asentamaan liikkeisiinsä ja parkkipaikoille sähköautojen latauspisteitä, kouluttamaan väkeään sähköautojen saloihin ja varustamaan myös korjaamopuolta uusilla välineillä.

Kustannukset liikkuvat tiettävästi noin 200 000 dollarissa per liike.

– Halusimme toimia nopeasti ja varmistaa, että jälleenmyyjämme ovat valmiita sähköiseen kiihdytykseen, yhtiön Pohjois-Amerikan-toiminnoista vastaava varajohtaja Mahmoud Samara kertoi Automotive Newsille marraskuussa.

Moni myymälä tarttui Cadillacin avokätiseen tarjoukseen, sillä ensi vuoden päätteeksi sillä on jäljellä enää noin 700 myymälää. Nämä liikkeet ovat kuitenkin valmiita investoimaan yhtiön sähköiseen tulevaisuuteen.

Cadillacin ensimmäinen sähköauto on nimeltään Lyriq, mutta se saapuu markkinoille vasta vuonna 2022.

Lähde: Carbuzz

Lue myös:

    Uusimmat