Auton rengaspaineet tulee tarkistaa aina renkaiden kausivaihtojen yhteydessä, mutta se ei suinkaan vielä riitä.
Sen lisäksi, että väärillä rengaspaineilla ajaminen kasvattaa muun muassa vesiliirron riskiä, kannattaa paineet pitää kunnossa myös oman lompakon tähden. Liian matalat rengaspaineet nimittäin lisäävät vierintävastusta, mikä taas näkyy kasvavana kulutuksena.
Erityisesti kesäaikaan autoilla tehdään tavallista pitempiä reissuja, jolloin kyytiin myös lastataan enemmän tavaraa. Tämä tulee huomioida myös rengaspaineissa, joita on yleensä syytä nostaa suuremmalla kuormalla ajettaessa.
Mistä tietää, millaiset paineet oman auton renkaissa on oltava silloin, kun autossa on enemmän ihmisiä ja tavaraa? Miten paineiden tarkastaminen ja lisääminen käytännössä tapahtuvat? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antaa vinkit artikkelin yläpuolella olevalla videolla.
Lue myös: Juha-Pekka puristi Audinsa kulutuksen 2,2 litraan satasella – hänen parhailla vinkeillään voit säästää selvää rahaa
"Ei kerta kaikkiaan kannata"
Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri ilmaisi aiemmin tänä vuonna lähetetyssä tiedotteessa huolensa siitä, että moni alentaa rengaspaineita tarkoituksellisesti parantaakseen ajomukavuutta.
– Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella – se ei kerta kaikkiaan kannata, Morri sanoi tiedotteessa.
Hän nosti esiin myös joidenkin kuljettajien perusteettoman huolen siitä, että renkaan keskipinta kuluu nopeammin, jos paineita ei vähän laske.
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa, sanoo Morri.
Lue Morrin vastaukset eri rengaspainemyytteihin aiemmasta artikkelistamme.