Ott Tänak jätti arvokkaan perinnön – MM-sarjan surkimus jysäytti jo jättiyllätyksen

2:02imgMelkoinen paukku! Jättiyllättäjä teki pohja-ajan – Sébastien Ogier huomioi
Julkaistu 04.02.2025 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Harva rallin seuraaja piti vuonna 2023 Chilessä M-Sportin Rally1-Fordin ratissa debytoinutta Grégoire Munsteria vielä pari viikkoa sitten minään, mutta kauden 2025 avannut Monte Carlo -ralli osoitti luxemburgilaisen ottaneen huomattavan kehitysaskeleen.

Lue myös: Tuukka Kauppinen, 18, kulkee poikkeuksellista polkua – Kalle Rovanperäkin kalpenee: "Olivat vetäneet jo neljästä viiteen päivää"

Viime kaudella sarjan surkimukseksi leimattu Munster, 26, yllätti Monten ensimmäisenä täytenä ajopäivänä kaikki ja oli kahden pätkän mittaiseksi typistyneellä perjantain aamupäivän lenkillä koko joukon nopein. Päivän ensimmäisellä pätkällä hän oli jopa lähellä uransa ensimmäistä MM-rallin pohja-aikaa jäätyään vajaan 20 kilometrin mittaisella erikoiskokeella Kalle Rovanperästä vain 1,4 sekuntia.

Hyvä kokonaistulos karkasi kuitenkin perjantai-iltana iskeneen sähkövian seurauksena aiheutuneeseen keskeytykseen kuudennelta sijalta.

Lopulta uran ensimmäiset pohjat tulivat lauantain ensimmäisellä, rallin 10. erikoiskokeella. Harva osasi ennen kisaa odottaa moista.

– Kun Munster sai vuoden treenata, se näkyy, että kehityskäyrä on ylöspäin. Siitä kruununa se ensimmäinen pohja-aika, joka oli pari kertaa aiemminkin lähellä, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoi.

– Viime vuonna Fordin auto saatiin (Adrien) Fourmaux’lle todella hyväksi ajaa. Se oli kaikissa olosuhteissa tasaisen nopea ja helpon näköinen ajaa. Nyt Munster pääsee nauttimaan siitä hedelmästä, että auto on selkeästi hyvä ja suorituskykyinen. Sillä pystyy taistelemaan huippuajoista, ja hienosti Munster on saanut sen opin vietyä perille ja otettua vähän tiimin ykköskuskin viittaa harteille.

Munster ajoi Montessa läpi 15 erikoiskoetta ja jäi niillä pohjista keskimäärin 0,80 sekuntia kilometrillä. Parannus viimevuotiseen 1,25:een on huomattava.

M-Sport lähti kauteen viime vuoden tapaan sarjan selkeänä kolmostallina. Tilanne oli toinen kaksi vuotta sitten, kun Ott Tänak saatiin houkuteltua talliin yhden kauden ajaksi Hyundailta.

Taitavana mekaanikkona tunnettua Tänakia pidetään erinomaisena auton kehittäjänä. Hänen kaudellaan M-Sport myös satsasi autoonsa tavanomaista enemmän.

Jos Tänakin aikakaudesta ei jäänyt mitään muuta käteen, jäi juuri tämä, että auto on hyvä ajaa, hyvä säädöiltään. Heillä on hyvä tietotaito siihen kyllä, Tahko sanoi.

M-Sport jäi Tänakin kanssa vuonna 2023 pohja-ajoista keskimäärin 0,43 sekuntia kilometrillä, ja viime vuonna Fourmaux'n kanssa vastaava ero oli 0,51 sekuntia kilometrillä eli vain 0,08 sekuntia enemmän.

Tänä vuonna Munsterin lisäksi tallissa ajaa Monte Carlossa Rally1-auton ratissa debytoinut, täyden kauden ohjelman saanut Josh McErlean ja kuudessa kisassa nähtävä viime kauden komeetta Martins Sesks.

Tahko toivoo, että Fordin ratissa nähtäisiin kauden aikana muitakin.

Onhan tuo loistava paikka nuorille kuljettajille kasvaa.

– Jos heidän autonsa saa vuokrattua vähän halvemmalla kuin Toyotan tai Hyundain – saako niitä ylipäätään vuokrata – ja se on yksi tai kaksi kokeilua kauden aikana, se kannattaa tehdä tällä hetkellä Fordilla, Tahko sanoo.

4:30imgFord-auto kehittynyt loistopeliksi MM-rallissa – "Loistava paikka nuorille"

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli