"Eihän edes Rovanperä ollut noin säväyttävä" – MM-rallissa käänteentekevä viikonloppu

1:21img
Tulokaskuskilta uskomaton suoritus Puolan MM-rallissa! Reaktio tv-haastattelussa kertoo kaiken.
Julkaistu 03.07.2024 06:04
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Latvialaisen Martins Sesksin rallidebyytti ykkösluokassa hämmästytti myös MTV Urheilun asiantuntijaa Riku Tahkoa. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Sesks sai mahdollisuuden kokeilla Fordin Rally1-autoa Puolan MM-rallissa viime viikonloppuna. 24-vuotias moottoriurheilija käytti sauman täysimääräisesti hyväkseen yllättämällä kaikki viidennellä sijallaan

Debyytti sai satumaisen alun, kun Sesks jäi vain 0,3 sekuntia pohja-ajasta perjantain ajopäivän avanneella 2. erikoiskokeella. 

Yllä oleva video: Sesksin reaktio oli näkemisen arvoinen 2. erikoiskokeen maalissa. 

Vaikka Sesks tunsi rallin paremmin kuin muut ajettuaan siellä EM-sarjaa sekä jäi kauemmas kärkivauhdista lauantaina ja sunnuntaina, latvialaisen ensikosketus ykkösluokan autoon oli loistelias. Tämän tunnusti avoimesti myös kisan hämmästyttävällä tavalla voittanut Toyotan Kalle Rovanperä, josta Sesks jäi minuutin ja 47 sekuntia. 

Asiantuntija Tahko yllättyi monen muun tavoin Sesksin kannalta käänteentekevästä viikonlopusta. 

– Perjantaina hän lähti todella ennakkoluulottomasti ajamaan siinä missä muut vielä hakivat tuntumaa. Hän ajoi itsensä rallimaailman sydämeen, ja varmasti myös sopimusneuvotteluihin ja jokaisen tiimin suunnitelmiin tulevaisuutta varten. Siitä ei ole kahta sanaa, Tahko hehkuttaa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä aiheutti tempullaan kiusallisen kysymyksen – Asiantuntija: "Näyttää huonolta"

MM-rallin kärki on tällä hetkellä hyvin kapea, joten jo sijoilla 5-6 voidaan ajoittain nähdä yllätyksiä. Sesksin suorituksessa pistää kuitenkin silmään se, että hän löi esimerkiksi tallikaverinsa Gregoire Munsterin, jolla oli vyöllä kahdeksan kisaa Rally1-autolla ennen Puolaa.

– Ja Munsterkin ajoi selkeästi elämänsä kisan! Tahko huomauttaa tämän 7. sijasta. 

Kaiken lisäksi Sesks kaasutteli Puolassa ilman hybridiyksikköä, joka antaa lisäpotkua varsinkin teknisemmillä tieosuuksilla. 

– Ajotyyli ja auto ilman hybridiä sopi tietynlaisille pätkille, mutta huippunopea ikkuna on Sesksillä vielä aika pieni. Kun esimerkiksi mentiin erikoiskokeelle, jossa on 20 risteystä, aikaeroa alkoikin tulla. Teknisempi ajaminen ei kuulukaan hänellä vielä riittää kärkikuskeja vastaan, asiantuntija analysoi. 

– Vauhtiakin isompi asia mielestäni oli se, ettei hän sortunut siihen, mihin hyvin usein nähdään sorruttavan: Kun pääset ralliin, ajat perjantain hyvin, lauantaina alatkin yhtäkkiä vähän jäämään, minkä seurauksena yrität väkisin pysyä rytmissä mukana. Tätä seuraa hyvin usein ajovirhe. Oli tärkeää, että hänellä pysyi maltti ja pää kasassa. Hän osasi oppia ja nauttia loppuun asti. 

Juttu jatkuu videon alla. 

1:20img

Asiantuntija-analyysi: MM-ralliyllättäjä Martins Sesks säväyttää spektaakkelimaisella ajotyylillään: "Sopii tällaiseen ralliin äärimmäisen hyvin."

Tahkolla ei tule nopeasti mieleen yhtä hyvää ensiesiintymistä ykkösluokan ralliautossa. Hän nostaa esiin jopa Kalle Rovanperän debyytin Monte Carlossa alkuvuonna 2020. Suomalainen oli tuolloin viides reilun neljän minuutin erolla kärkeen. 

– Eihän edes Rovanperä ollut noin säväyttävä ensimmäisessä WRC-kilpailussaan, vaikkakin oli hyvä. Sesksillä oli totta kai helpompi ralli, kun Kalle aloitti Montessa, Tahko pyörittelee. 

LUE MYÖS: Nyt viedään Kalle Rovanperää – nautinnollinen suunnitelma "meni hieman v******i"

Heinäkuun puolivälissä Latviassa Sesks saa alleen täysitehoisen Fordin. Hän on kotikisassaan varmasti yksi seuratuimmista kuskeista. Vaikka Puola antoi valtavia lupauksia, Tahko ei tohdi ennustaa Sesksille vielä palkintosijaa. 

– Tasavertaisella kalustolla hän tulee olemaan lähempänä kärkeä. Ja onhan se kova juttu, jos hän on esimerkiksi nopein Ford-kuski jopa ohi liidossa olevan Adrien Fourmaux’n, asiantuntija summaa. 

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli