Eurooppaan saapuvat kiinalaiset halpisvalmistajat voivat kaapata markkinoista ison siivun. Ympäristöjärjestön mukaan kohtuuhintaisten sähköautojen tuotanto tulee turvata.
Euroopan unionin on tuettava entistä pontevammin alueen sähköautonvalmistajia täysimääräisen tuotannon varmistamiseksi. Muussa tapauksessa esimerkiksi kiinalaiset kilpailijat saattavat vallata markkinaa itselleen, Euroopan liikenne- ja ympäristöliitto toteaa tuoreessa raportissaan.
Raportin mukaan sähköautojen myynti kasvaa EU:n alueella odotettua hitaammin. Ennakoidun 13 prosentin sijasta kysyntä kasvoi vuoden 2022 ensipuoliskolla vain 11 prosentin verran, From boom to brake – is the e-mobility transition stalling -otsakkeella varustettu paperi kertoo.
Samaan aikaan useat kiinalaiset sähköautonvalmistajat tähyävät vakavissaan eurooppalaisille sähköauto-apajille. Bydin ja Great Wallin valmistamat täyssähköautot ovat menestyneet erinomaisesti eurooppalaisten viranomaisten edellyttämissä törmäystesteissä, uutistoimisto Reuters kertoo.
Lue myös: Onko tässä seuraava Dacia? Uusi kiinalaismerkki tekee tuloaan Eurooppaan
Järjestön mukaan kiinalaisvalmisteiset sähköautot ovat tähän mennessä lohkaisseet noin 5 prosentin siivun EU:n sähköautomarkkinasta. Vuosikymmenen puoleenväliin mennessä kiinalaismallit voisivat hallita täyssähköautojen markkinasta jo lähes viidenneksen jalansijaa.
EU-tuet tarpeen
Eurooppalaisen sähköautotuotannon kasvu tulee järjestön mukaan varmistaa kaikin keinoin. Esimerkiksi vuodelle 2035 asetetusta uusien polttomoottorimallien myyntikiellosta on järjestön mukaan pidettävä kiinni.
Samaan hengenvetoon peräänkuulutetaan EU-tason tukia ja kansallisia poliittisia päätöksiä täyssähköautotuotannon kasvattamiseksi.
– Mikäli EU-alueen autovalmistajat eivät saa tuotantoaan kasvuun, saattavat ulkopuoliset kohtuuhintaiset automallit vallata Euroopan valtavirran markkinat, raportti toteaa
– EU:n on säänneltävä tehokkaasti omia markkinoitaan, muuten maanosan autoteollisuuden riippumattomuus on vaarassa.