Ovelta ovelle -myynti tarkoittaa sitä, että tuotetta tai palvelua myydään suoraan asiakkaalle. Useimmiten tämänkaltainen suoramyynti tapahtuu kuluttajien omissa kodeissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut jo tähän mennessä kulunutta vuotta runsaasti yhteydenottoja niin sanotun kotimyynnin ongelmatilanteista.
Tämä tilanne on tullut vastaan monelle suomalaiselle: Kotiovelle ilmestyy myyjä, joka on kartoittamassa lähialueen remonttitarpeita, ja tulisi mielellään kertomaan asiasta vähän tarkemmin, jos sellainen sopisi.
Tämä on yksi kotimyynnin tyyppiesimerkeistä, ja voi johtaa jopa useita tunteja kestävään myyntitilanteeseen – jossa myyjälle voi olla vaikea sanoa ei.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan kotimyynnissä on yleensä 14 päivän peruuttamisoikeus. Tähän on kuitenkin poikkeuksia, jotka koskevat esimerkiksi mittatilaustuotteita.
KKV:n mukaan kotimyynnissä kuluttajalle on myös annettava laissa säädetyt ennakkotiedot. Jos myyjä kuitenkin laiminlyö tiedonantovelvoitetta, voi se joissakin tapauksissa johtaa sopimuksen sitomattomuuteen.
Satoja tapauksia
Viiden jälkeen -ohjelman toimitus pyysi KKV:sta tietoja siitä, kuinka monta yhteydenottoa he ovat tänä vuonna saaneet liittyen ovelta ovelle -myyjiin.
KKV:sta kerrotaan, että tänä vuonna kotimyynti on merkitty myyntitavaksi 611 tapauksessa. Luku pitää sisällään tapaukset, joissa myyntitavaksi on merkitty kotimyynti, eivät siis ainoastaan niitä, joissa ongelma olisi ollut itse myyntitavassa.
Tiedot ovat peräisin kuluttajahallinnon tietojärjestelmästä, joka sisältää kuluttaja-asiamiehelle osoitetut valvontavihjeet sekä valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan tulleet yhteydenotot.
Ikäihmiset kohtaavat usein ongelmia
KKV:n asiantuntijan Lenita Ketolan mukaan kuluttajaviranomaisiin otetaan yleensä yhteyttä silloin, kun myyntitilanne ei ole kuluttajan mielestä sujunut asiallisesti.
– Myyntitilanteeseen liittyviä asioita voivat olla aggressiiviset tai painostavat menettelyt, esimerkiksi ennakkotietojen antamisen laiminlyönti, tai jopa totuuden vastaisilla tai harhaanjohtavilla tiedoilla yritetään saada sopimus syntymään, Ketola taustoittaa Viiden jälkeen -ohjelmassa.
– Toinen kategoria ovat sitten tilanteet, joihin liittyvät viivästystilanteet, yrityksen asiakaspalveluun liittyviä kysymykset, laskutukseen ja luottoihin liittyvät kysymykset. Todella laaja on se skaala, jolla asiakkaat kohtaavat ongelmia kotimyynnin osalta, Ketola luettelee.
Lenita Ketolan mukaan yleisesti ottaen ongelmat liittyvät usein remontti- ja rakennusalan palveluihin ja tuotteisiin.
– On vaikka ilmanvaihtoremonttia tai energiaremonttia, aurinkopaneeleja, viemäriremontteja, asiantuntija listaa.
Valitettavan usein ongelmia kohtaavat varsinkin iäkkäämmät kuluttajat.
– Vaikuttaa siltä, että ikäihmiset ovat erityisen alttiita kohtaamaan ongelmia kotimyyntitilanteessa. Meille on tänä vuonna tullut muutamia kymmeniä ilmoituksia ikäihmisten kohtaamista ongelmista, Ketola kertoo.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija kertoo artikkelin alussa löytyvällä videolla tärkeimmät vinkit, joilla kuluttaja välttää pahimmat ovimyynnin karikot. Katso alta koko haastattelu.
9:27