Lucid Airin karvalakkimallistakin saa maksaa noin satatuhatta euroa. Yltiöylelliset ja -suorituskykyiset Dream-versiot maksavat yli kaksi kertaa niin paljon.
Amerikkalaisten sähköautojen toinen aalto huuhtoo syksyllä Eurooppaa.
Teslan vanavedessä vanhan maailman valloitusta mielii luksusmerkki Lucid, joka tuo tyrkylle sporttisen Air-sedaninsa, InsideEV's-julkaisu kertoo.
Euroopan valloitus alkaa Dream-versiolla, joka on sporttisen loisto-sedanin se kaikkein ylellisin vaihtoehto.
Lue myös: Tässä autossa jopa suuntavilkun naksutus voi loksauttaa leukasi
Toimintamatka 900 kilometriä
Euroopan-versio on Amerikan-Airin tavoin varsin hätäinen tapaus. Nollasta sataan se liikahtaa 2,7 sekunnissa.
Eipä toisaalta ihme. Luksustuote kun on siunattu 933 hevosvoimalla. Ellei Dreamin R-version sijaan valitse vielä levottomampaa, 1 100 hevosella valjastettua P-versiota.
Valmistaja lupaa toimintamatkaa yhdellä latauksella peräti 900 kilometriä. Auton 924 voltin lataustehot vihjaavat puolestaan lyhykäisiin lataushetkiin.
Taustalla Teslan mies
Air noudattaa tarkasti sähköautopioneeri Teslan hyväksi havaittua reseptiä. Model S elvytti jo lähes saattohoitoon tuomitun sedan-mallin uudistamalla sen urheilulliseksi silmäkarkiksi.
Samaa linjaa jatka sporttinen Air, jonka pehmeäkaarinen kori puhuttelee vaativampaakin makua. Kaupan päälle saa auton oivilla aerodynaamisilla ominaisuuksilla.
Jäljet johtavat sylttytehtaaseen, sillä Airin ja Model S:n taustalta löytyy sama mies, brittiläinen Peter Rawlinson. Vuonna 2013 Lucidin leipiin siirtynyt Rawlinson toimi aiemmin Model S:n suunnitteluryhmän pääinsinöörinä.
Lue myös: Vähän kuin Tesla, mutta vähemmän mokia ja parempaa laatua? Peter yrittää välttää virheet, joita teki Model S:n kohdalla
– Ymmärrän hyvin vertailun Teslan Model S-mallin kanssa, mutta itse näkisin Airin kilpailevan pikemminkin Mercedeksen S-malliston kanssa, Rawlinson on todennut.
Ensipainosta tuodaan Eurooppaan rajattu määrä. Yhdysvalloissa Air Dreamin painos oli noin 530 ja vanhan mantereen kattaus lienee samaa luokkaa.
Myöhemmin markkinaan saapuvat hiukan edullisemmat Lucid Air Pure-, Air Touring- sekä Air Grand Touring -mallit.
Hinta 100 000–220 000 euroa
Air Dream aloittaa Lucid-vyörytyksen Saksassa, Hollannissa, Norjassa ja Sveitsissä. Näissä maissa Dreamin suloihin voi tutustua tarkoitusta varten viritetyissä näyttelytiloissa.
Asioita voi toki hoitaa studion ulkopuolellakin. Lucid kun lupaa huomioida myös useista muista Euroopan maista tehdyt tilaukset.
Muiden ohella mukaan mahtuu myös Suomi Finland. Yltiöylellisen ensipainoksen hinta voi tosin jonkin verran karsia suomalaistakin asiakaskuntaa.
Saksassa ja Hollannissa Dream-version lähtöhinnaksi kerrotaan noin 220 000 euroa. Samoissa huitteissa liikkuvat myös Norjan ja Sveitsin hinnat – Suomi tuskin saa kummempaa hyvän miehen alennusta.