Koronapandemia siirsi Lucid Air -sähköauton ensiesittelyn syksyyn.
Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin peruutuspeiliin ilmestyy pian uusi kirittäjä.
Autopohatan on syytä vahtia visusti Lucid Motorsin seuraavia siirtoja. Amerikkalainen sähköautofirma tuo syyskuussa parrasvaloihin kauan odotetun Airinsa.
Tämän Teslan-haastajan ensi-ilta oli alun perin ajoitettu New Yorkin autonäyttelyyn huhtikuulle, mutta koronaepidemia kaatoi suunnitelmat ja koko näyttelyn.
Lue myös: Toyota on syrjäytetty: Tesla nousi maailman arvokkaimmaksi autovalmistajaksi
Sen sijaan Airin ensi-ilta välitetään netin välityksellä koronan sanelemien nykykäytäntöjen mukaisesti.
Luksus yhtyy sporttisuuteen
Lucid hehkuttaa sedanin yhdistävän luksustason sisätilat sporttiseen ajokokemukseen. Sanoille lienee myös jonkin verran katetta.
Sähköisen voimalinjan ohella auton herkkuihin kuuluvat muun muassa autonominen ohjattavuus sekä digitaalisten palveluiden liitettävyys. Nelivetosedanin sähkömoottoreiden kerrotaan tuottavan yhteensä tuhat hevosvoimaa.
Jopa Musk saattaa tuntea lievää kauhunsekaista kunnioitusta Airin edessä. Teslan oma tienraivaaja Model S kun on leivottu hyvin samankaltaisista aineksista.
Luksusluokan Airissa on S-mallille tyypillistä ajatonta linjakkuutta. Pelkistetty muotokieli takaa lisäksi sähköautolle tärkeät, hyvät aerodynaamiset ominaisuudet.
Tuskin auton suorituskyky silti muutamaan rouheaan pokkaukseen hyytyisi. Viimeistään kiihdytyksessä ne siliäisivät, sillä tämä sähkötykki heilahtaa nollasta sataan vaivaisessa 2,5 sekunnissa.
Mielenkiintoista kyllä, Model S on kellottanut täsmälleen samat lukemat. Tesla kutsuu S-malliaan ”maailman nopeimmin kiihtyväksi sedaniksi”, mutta Airin kulmauksessa saatetaan asiasta olla vallan toista mieltä.
Myös toimintamatkan osalta kilpaveikot ovat varsin tasapäisissä asetelmissa. Tesla ilmoitti äskettäin Model S:n Long Range -version toimintamatkaksi lähes 650 kilometriä yhdellä latauksella.
Sarjavalmisteinen Air ei tässä vertailussa kalpene: Sen toimintamatkaksi kerrotaan 640 kilometriä. Joidenkin lähteiden mukaan tuo matka taittuisi vieläpä moottoritienopeuksilla.
Haastajan paikalla
Turhaa vaatimattomuuttakin Lucid Motors välttelee, kuten eräskin sähköautofirmaa johtava monimiljardööri. Lucid kutsuu esikoistaan ”maailman ensimmäiseksi todelliseksi loistoluokan sähköautoksi”.
– Tehtävämme on valmistaa luokkansa parhaalla toimintamatkalla varustettua, ympäristöä säästävää luksusta, yhtiön toimitusjohtaja Peter Rawlinson kuvailee.
Tämän voisi tulkita jo avoimeksi haasteeksi. Tähän saakka Musk on tottunut tepastelemaan kukkona sähköautovalmistajien vielä varsin väljällä tunkiolla.
Mutta Lucid pelaa samaa peliä kuin Tesla aikanaan. Se on pelkästään sähköautotuotantoon keskittynyt startup-yritys, jonka ei tarvitse kamppailla polttomoottoriperinnön aiheuttamien ongelmien kanssa.
Ja kuten Tesla kymmenisen vuotta sitten, Lucid on nyt haastaja sähköautomarkkinassa, jonka kasvupotentiaali on kaikkea muuta kuin kyllästetty.
Lue myös: Tämä alle 40 000 euron sähköauto on markkinoiden energiapihein – mutta ei välttämättä pitkään