Luulitko, että Teslat ja Porschet latautuvat nopeasti? Tässä sähköautojen todellinen latauskuningas!

6:35img
Ensimmäiset Lucid Air -sähköautot luovutettiin asiakkaille Kaliforniassa.
Julkaistu 01.12.2021 06:26

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Maailman nopeimmin latautuvan sähköauton titteli näyttää menevän kalifornialaisvalmistajalle, mutta ei suinkaan Teslalle.

Ensimmäiset käytännön kokeilut indikoivat vuosimallin 2022 Lucid Airin latautuvan kaikista sähköautoista nopeimmin. Vikkelyydessä jäävät taakse siis esimerkiksi sen kovat kilpailijat Tesla Model S ja 270 kilowatin vastaanottokykyyn pystyvä Porsche Taycan.

Sähköautoihin erikoistunut InsideEV's kokeili ladata lähes tyhjää akkua 80 ja 100 prosentin varaustilaan Electrify American 350 kilowatin laturilla.

Lucid Motors on uhonnut jo pitkään Airin olevan maailman nopeimmin latautuva sähköauto. Suurin latauksen vastaanottokyky on 300 kilowattia, jonka auto saavutti ja jopa ylitti 9 prosentin varaustasossa noin 90 sekunnin lataamisen jälkeen. Air kykenee esijäähdyttämään akustoa parhaan mahdollisen vastaanottokyvyn varmistamiseksi. Ominaisuutta käytettiin myös kokeessa.

Lue myös: "Hintaa lataukselle näyttää kertyvän 272 euroa" – tämän sähköauton akku täyttyy supernopeasti, mutta tarkkana saa silti olla

Latauskäyrä osoittaa Airin latautuvan 0–18 prosentin tasossa noin 300 kilowatin teholla, tehon laskeutuessa tasaisesti jo 30 prosentin tasossa merkittävästi.

50 kilowattitunnin varausaste täyttyi vain 11 minuutissa, kun se aiemmin Model S:llä vei 15 minuuttia, ja Taycanilla 23 minuuttia. Standardina pidetty 80 prosentin varausaste täyttyi ennätyksellisesti 37 minuutissa. Lataaminen 80–100 prosentin tasoon viekin jo toiset 45 minuuttia, ja osoittaa selvästi, miten sähköautoja kannattaa ladata.

Autoon saatiin viidessä ja puolessa minuutissa 167 ja 12 minuutissa 335 kilometriä lisää toimintamatkaa.

Samalla Inside EVs tosin havaitsi myös totuttua suurempaa lataushäviötä, sillä auton 118 kilowattituntista akkua ladattiin Kalifornian lämmössä supernopealla DC-latauksella yhteensä 134 kilowattitunnin edestä.

Lue myös: Mersu esittelee sähköauton, jolla pitäisi päästä tuhat kilometriä tosielämän olosuhteissa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot