Vuosi sitten voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keliolosuhteet sitä vaativat. Aiemmin talvirenkaat piti laitaa autoon säästä huolimatta joulukuun alusta. Alan yrittäjän mukaan renkaidenvaihtokalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia eteläisemmässäkin Suomessa. Rengaskuluman, nastojen määrän ja pituuden lisäksi autoilijan tulee kiinnittää huomiota ainakin myös renkaan ikään, sillä renkaillakin on kulutuksesta riippumaton käyttöikänsä.
RengasCenterin helsinkiläisen HJ Rengaspalvelut Oy:n Jari Järvenpäällä on yli kolmekymmentä vuotta kokemusta renkaista ja renkaidenvaihdosta. Viikonlopuksi eteläisempäänkin Suomeen on luvattu lähestyvän myrskyn lisäksi jopa räntäsateita. Järvenpään mukaan renkaidenvaihdon varauskalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia.
– Kyllä nyt on jo tahti kiristynyt. Ajanvaraus täyttyy kovaa kyytiä, mutta vielä löytyy toki vapaitakin aikoja. Nyt on jo kiireisempää pikkuhiljaa, Järvenpää kertoo.
Talvirenkaat voivat olla joko nastallisia tai nastattomia eli niin sanottuja kitkarenkaita. Monelle autoilijalle renkaan kuluman ja nastojen kunnon ja määrän tarkkaileminen on tuttu ja tietenkin tärkeä toimenpide.
Liikenneturvan mukaan renkaiden suorituskyky märällä, lumisella tai jäisellä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus, kesärenkailla 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm, on saavutettu.
Renkaiden iällä suuri merkitys
Tieliikenteessä olevien ajoneuvojen renkaiden asianmukaisuutta valvotaan esimerkiksi niin sanotuissa rengasratsioissa. Rengaskuluman lisäksi pitää kuitenkin ottaa huomioon myös renkaan tosiasiallinen ikä siitä hetkestä lähtien, kun se on valmistunut tehtaalta.
Yleisesti ottaen renkaan käyttöikä on enintään kuusi vuotta. Käytössä renkaat kuitenkin kuluvat nopeammin. Renkaan valmistusajankohdan voi tarkistaa kyljestä löytyvästä DOT-merkinnästä.
Rengasvalmistajat.fi-sivuston mukaan 1990-luvulla valmistusajankohta merkittiin kolminumeroisella tunnuksella ja vuosituhannen vaihteessa siirryttiin nelinumeroiseen tunnukseen. Esimerkiksi 1608 tarkoittaa viikkoa 16 vuonna 2008, sivustolla kerrotaan.
Järvenpään mukaan renkaan heikon kunnon huomaa tietenkin viimeistään liikenteessä, mutta pitoon vaikuttavaan renkaan kovettumiseen ei kuitenkaan ole yksinkertaista nyrkkisääntöä.
– Jos ei osaa katsoa renkaasta valmistusajankohtaa, niin sitten jos vaikka liikennevaloissa tai jarruttaessa tuntuu, että menee vähän pitkäksi, niin se on jo todella selkeä merkki pidon menettämisestä, Järvenpää teroittaa.
– Meillä täällä Pohjolassa ei silmämääräisesti voi päätellä renkaiden ikää samalla tavalla kuin aurinkoisemmissa ympäristöissä. Kun mennään niin pitkälle, että renkaissa on esimerkiksi halkeamia, niin sitten puhutaan jo oikeasti vanhoista renkaista. Jos sen toteaa silmillä, niin kyseessä on jo todella vanha ”muoviämpäri”, Järvenpää naurahtaa.
Järvenpään mukaan renkaan kovettuminen alkaa välittömästi sen jälkeen, kun se otetaan irti paistomuotista.
– Hyvä ja oikea varastointi ja tietenkin käyttö joko pidentää tai lyhentää käyttöikää. Kun rengas on kuusivuotias valmistusajankohdasta, niin kovenemisprosessi lähtee täyteen käyntiin. Se on alalla yleisesti käytössä oleva ikä, jotkut käyttävät jopa viittä vuotta.
Yli kolme vuotta vanhaa rengasta ei tulisi myydä uutena
Järvenpään mukaan Suomi ei ole ensimmäisten maiden joukossa, kun tehtailta toimitetaan uusia rengaseriä. Karkean arvion mukaan Suomeen tulevat renkaat ovat noin puolen vuoden ikäisiä.
– Maahantuojien ohjeistuksen mukaan yli kolme vuotta vanhaa rengasta ei tulisi periaatteessa myydä, eivätkä maahantuojat saisi oikeastaan edes toimittaa niin vanhoja renkaita.
– Valitettavasti varsinkin isommat rengasliikkeet, joilla on valtavat varastot, niin siellä saattaa olla vähän iäkkäämpääkin rengasta. Silloin on korrektia tehdä kaupat niin, että asia käydään läpi asiakkaan kanssa, Järvenpää muistuttaa.
Pitkään alalla toimineen Järvenpään mukaan renkaita itse vaihtavien tulee kunnon lisäksi ottaa huomioon ainakin oikea pyörimissuunta, sekä oikeiden pulttien käyttö.
– Yleisimpiä virheitä ovat väärinpäin pyörivät renkaat, joka on renkaan kulumisen kannalta järkyttävän iso virhe. Väärillä pulteilla kiinnittäminen, auton nostaminen väärästä kohtaa. Jälkikiristäminen jää melkein poikkeuksetta tekemättä, ja siitä mekin muistutamme ihan kyllästymiseen asti, Järvenpää listaa.