Audin pääjohtaja Rupert Stadler lupaa lähitulevaisuuden pitävän sisällään sekä paljon mielenkiintoista tekniikkaa että uusia Q-malleja. Maasturilaivasto levenee sekä ylä- että alapäästä.
Audi myi viime vuonna enemmän autoja kuin koskaan, mutta Mercedes myi vielä enemmän. Kuinka tyytyväinen olette viime vuoteen?
– Olen tyytyväinen siihen, mitä saimme viime vuonna aikaan. Pitää myös muistaa, millaisia haasteita vuosi meille aiheutti. Yksi haasteista oli myös se, että uudistamme tällä hetkellä isoa osaa koko mallistostamme. Tänä vuonna esittelemme 20 kokonaan uutta tai uudistettua automallia.
Ja haasteisiin liittyy tietysti myös päästöskandaali. Onko se vaikuttanut Audin imagoon USA:ssa?
– Ei oikeastaan. Myimme viime vuonna ensimmäistä kertaa USA:ssa yli 200 000:a uutta autoa. Se osoittaa, että asiakkaat luottavat meihin yhä. Uskon myös vakaasti, että dieselautoilla on tärkeä rooli USA:ssa myös tulevaisuudessa – ja etenkin maastureissa.
Mutta uusia teknologioita kehitetään myös? Detroitissa oli tammikuussa esillä uusi polttokennokonsepti.
– Totta kai Audin katseet ovat aina tulevaisuudessa ja uudessa teknologiassa. Kehitämme autojen sähköistämistä, ja myös polttokennolla käyvä vetyauto on osa tätä strategiaa. Polttokennoauto on kypsä markkinoille vuonna 2020. Kaiken tämän ohessa kehitämme toki myös perinteisempää tekniikkaa, jossa on vielä paljon potentiaalia. Hyvästä esimerkistä käy uusi 140-kilowattinen ja nelisylinterinen moottori, joka hyödyntää ns. Millerin ajoitusta. Se parantaa moottorin toimintaa osakuormalla sekä saa moottorin tuntumaan myös iskutilavuuttaan isommalta täydellä kuormalla.
Sopiiko teknologia myös kuusisylinterisiin moottoreihin?
– Miksi ei? Moottorin tehokkuus paranee sylinterien määrästä riippumatta.
Luvassa on myös muita uusia moottoreita?
– Kyllä. Olemme kehittäneet esimerkiksi uuden ahdetun ja kuusisylinterisen moottorin, joka on esillä ensi kertaa uudessa S4:ssä. Tavoitteena on parantaa moottoreiden suorituskykyä ja alentaa samalla kulutusta.
Entä viisisylinteriset moottorit? Audilla on paljon perinteitä…
– Ja perinteet kantavat myös tulevaisuuteen! Uudessa TT RS:ssä on viisi sylinteriä. Eikä se ole ainoa malli… Moottorin ääni kuulostaa todella hienolta. Moottori on myös todella moderni ja entistä selvästi kevyempi.
Edeltäjässä oli tehoa 360 hevosvoimaa. Voisimmeko nyt odottaa jo 400-hevosvoimaista versiota?
– Ei huono idea, mutta en voi vielä paljastaa, mitä on luvassa.
Palataan vielä hetkeksi vaihtoehtoisiin moottoreihin. Audi tuo kesällä myyntiin myös A4:n maakaasuversion. Onko g-tronilla tulevaisuutta?
– Maakaasu on osa tulevaisuuden strategiaamme. Maakaasuversiot omaavat erittäin hyvän hyötysuhteen. Niiden kulutus on pienempi kuin vastaavassa bensaversiossa, ja lisäksi g-tron kulkee hiilidioksineutraalisti. Tämä puhuttelee etenkin työsuhdeautoilijoita.
Heitä kosiskellaan ilmeisesti myös uusilla maastureilla?
– Uusi Q7 on otettu erittäin hyvin vastaan, ja tänä vuonna esittelemme uuden Q5:n. Genevessä meillä on esillä myös Q2, kompakti lifestyle-auto, ja samalla uusi Audi kokonaan uuteen kokoluokkaan. Ja kehityksen alla on myös pelkästään sähköllä liikkuva Q-versio.
Entä Q8? Ette maininneet sitä ollenkaan?
– Voi hyvinkin olla, että Q7:n yläpuolelle on luvassa vielä jotain, mutta tällä hetkellä on vielä liian aikaista puhua siitä.
Entä tila-autot? BMW teki rohkean vedon ottalla valmistukseen Active Tourerin. Mitä tekee Audi?
– Tila-auto ei ole ajankohtainen ainakaan vielä. Sijoitan kehitysrahat mieluummin tällä hetkellä uusiin Q-versioihin kuin tila-autoihin.