Päätoimittaja Kaius Niemi näkee HS:n mainoskohun myös positiivisena asiana: "Olen tyytyväinen, että ihmiset ottavat kantaa demokratian puolesta"

3:38img
Video: Kiinan rahoittama mainos kummastutti Helsingin Sanomien lukijoita sunnuntaina.
Julkaistu 30.09.2019 18:43

MTV UUTISET – MIKAEL MATTILA – HANNA VAITTINEN

Sunnuntain Helsingin Sanomissa julkaistu Kiinan valtion rahoittama mainos herätti kohua lukijoiden keskuudessa. HS:n päätoimittaja Kaius Niemen mielestä on hyvä, että ihmiset keskustelevat demokratian tilasta. 

Mainos herätti runsasta kritiikkiä, ja esimerkiksi HS:n kolumnisti Ilkka Kivi ilmoitti lopettavansa yhteistyön lehden kanssa mainoksen julkaisun vuoksi. 

Päätoimittaja Kaius Niemi ei yllättynyt mainoksen herättämästä keskustelusta. Hänen mukaansa pohjoismaissa on voimakas demokratian perinne, joten keskustelun herääminen on luonnollista. 

– Olen tyytyväinen, että ihmiset ottavat kantaa demokratian puolesta, Niemi sanoo.

Lue myös: Helsingin Sanomien päätoimittaja puolustaa kohua herättäneen Hongkong-mainoksen julkaisua: "Kysymys on yhteiskunnallisesta mainonnasta, jota koskee sananvapaus"

Mainostajilla on sananvapaus

Sunnuntaihesarin Hongkong-mainoksessa vakuutetaan, että Hongkongin hallinto irtisanoutuu väkivallan käytöstä ja pyrkii keskustelemaan "erimielisyyksistä, ongelmista ja ratkaisuista hillityllä, kunnioittavalla ja mielekkäällä tavalla".

Lue myös: Helsingin Sanomien kolumnisti lopettaa kohumainoksen takia: "Pidän monin tavoin epäeettisesti toimivan hirmuvallan propagandan julkaisua täysin kestämättömänä ratkaisuna"

"Täytyy olla painavat syyt evätä julkaisu"

Mainos korostaa, että Hongkong ratkaisee tilanteen itse eikä kaipaa muiden puuttumista asiaan.

– Se jää nähtäväksi, Niemi toteaa.

– Journalismin tehtävä on arvioida kriittisesti, toteutuuko ilmoituksessa esitetty rauhanomaisuus. Tällä hetkellä se ei näytä hyvältä; mielenosoittajia kohdellaan kaltoin, Niemi selittää.

Niemen mukaan kaikki kritisoijat eivät ole ymmärtäneet, että lehdet voivat samanaikaisesti antaa mainostilaa asialle, jota ne myös kriittisesti tarkastelevat. 

Mainostajillakin on sananvapaus, myös oikeudellisesta näkökulmasta. 

– Täytyy olla painavat perusteet evätä yksittäisten mainosten julkaisu. Silloin jos evätään, sen täytyy liittyä mainontaan liittyvään normistoon, eikä esimerkiksi yksittäisiin, toimituksellisiin mielipiteisiin jostain asiasta.

Valheellisia ilmoituksia ei julkaista

Valehteluun, epätodenmukaisuuteen ja rikolliseen toimintaan kuitenkin vedetään raja. Jos Kiina olisi esimerkiksi väittänyt, että Tiananmenin verilöylyä ei tapahtunut, ilmoitusta ei olisi julkaistu, Niemi kertoo. 

Hänen mukaansa mainontakohuja yritetään myös käyttää oman asian edistämiseen yhä useammin. 

– Esitetään joku aika "raflaava" mainos, joka ylittää selkeästi mainonnan eettisen normiston, Niemi sanoo.

– Sitten kun me sanomme, ettemme sitä julkaise, niin taho julkaisee viestin esimerkiksi omissa kanavissaan ja sanoo, että Hesari sensuroi.

Niemen mielestä yhteiskunta on politisoitunut viime vuosikymmenen aikana ja keskustelu on aktiivisempaa. Se näkyy myös mainonnassa.

– Eikä se ole yksiselitteisesti huono asia, Niemi toteaa.

Tuoreimmat aiheesta

Helsingin Sanomat