Fernando Alonso jää sivuun F1-kauden avauskilpailusta aivotärähdyksen vuoksi. Vastaavalla tavalla syntyneet päävammat ovat vähentyneet 20 vuoden aikana F1-sarjassa.
Alonso ajautui Barcelonan testeissä valliin ja sai aivotärähdyksen. Lääkäreiden suosituksesta hän joutuu jättämään Melbournen osakilpailun väliin, aikaa vamman ja kilpailun välillä on kolme viikkoa.
McLarenilla aiemmin vuosia toiminut lääkäri Aki Hintsa ei halua kommentoida Alonson tapausta, mutta yleisellä tasolla hänelle on kertynyt aivotärähdyksistä tietoa.
Mika Häkkinen ajoi Adelaidessa vuonna 1995 rajusti seinään ja hänen vammansa olivat huomattavasti vakavampia kuin Alonsolla. Häkkisen kolarin jälkeen on vältetty useita päävammoja Hans-niskatuen ansiosta.
– Se on säästänyt todella paljon sekä niska-kaularankavammoja että päävammoja, Hintsa sanoo MTV Sportille.
Alonson kolarista on saatu vähän virallista tietoa hänen talliltaan McLarenilta. Espanjalainen ei kuitenkaan ole saanut suoraa iskua päähänsä. Aivotärähdyksen aiheuttanut heilahdus on tapahtunut sivuttaissuunnassa.
Lähimenneisyydessä F1-sarjassa sattuneiden pahojen päävammojen syy on useimmin ollut suora isku päähän. Edelleen sairaalahoidossa oleva Jules Bianchi sai valtavan iskun päähänsä syksyllä Japanissa. Felipe Massan päähän lensi radalta jousi vuonna 2009 ja Heikki Kovalainen sai vuonna 2008 onnettomuudessaan ison rysäyksen kypäräänsä. Kovalainen sai myös aivotärähdyksen.
Turvallisuus on kehittynyt F1-sarjassa paljon Häkkisen onnettomuuden ajoista, mutta edelleen päävammoja sattuu, kuten Alonson tapaus todistaa. G-voimat ovat suuret, vaikkei päähän kohdistuisikaan iskua.
– Hidastuvuus on sama, eivät aivot tiedä tuleeko päähän suora isku vai mistä se hidastuvuus johtuu, Hintsa sanoo.
– Kun aivot pysähtyvät pääkopan sisällä, se on sama, osuuko kypärään jotain vai pysähtyvätkö ne sen takia, että hidastuvuus kasvaa niin suureksi, hän jatkaa.
Koppi ei olisi vaikuttanut Alonsoon
Päävammat ovat iso puheenaihe monissa palloilusarjoissa, mutta myös moottoriurheilussa niiden kitkeminen on ensiarvoisen tärkeää. F1 on kuninkuusluokka, joten kaikki mahdollinen tehdään vammojen estämiseksi.
– Kuljettajia on kuitenkin aika vähän, joten suhteellisella tasolla niitä on aika paljon. Päävammojen ehkäisy on hirvittävän tärkeä osa turvallisuusohjelmaa, Hintsa sanoo.
F1-kulisseissa nousee ajoittain puheenaiheeksi se, pitäisikö autoihin tuoda jonkilainen suojakate pään suojaamiseksi. Vastustajien mielestä formula-auto ei ole enää formula-auto katteen kanssa. Kannattajien mielestä se on viimeinen askel kuljettajien suojaamiseksi.
Alonson tapauksessa suojakatteella ei kuitenkaan olisi ollut todennäköisesti mitään vaikutusta.