Puhelimien parantuneet kamerat ovat lisänneet kuvaamista ja samalla vieneet markkinoita etenkin pokkarikameroilta. Ammattikalustolle on kuitenkin edelleen paikkansa.
Tykkäsimme
- Parantuneesta herkkyydestä
- Ergonomiasta
- Yhdistettävyydestä
Emme tykänneet
- Akun kesto voisi aina olla parempi
Hinta (runko) 4 240 €
Järjestelmäkameroidan markkinoille on kaksi selkeästi muita suurempaa valmistajaa; Canon ja Nikon. Molemmat kamppailevat ammattikuvaajien suosiosta, ja normaalille käyttäjälle erot ovat lähinnä käyttölogiikassa ja ergonomiassa. Useimmiten ensimmäisen järjestelmäkameran jälkeen seuraavan hankintaa ohjaa aikaisemmat objektiivit ja muut oheistuotteet, joten leirinvaihtoa ei tule kovin usein vastaan.
Canon esitteli vastikään lähes ikoniseen asemaan nousseeseen EOS 5D -sarjaan uusimman tulokkaan, joka kulkee nimellä Mark IV. Itse kuvaan Teknavin koeajoautojen kuvat edelleen Canon Mark II:lla, joten käytin mielelläni tilaisuuden kokeilla uusinta tekniikkaa tositoimissa. Uuden rungon pariksi saimme myös ratakuvaukseen muutamaa hieman harvinaisempaa teleobjektiivia, tarkemmin sanottuna EF 200-400 mm ja EF 500 mm, sekä sisäkuvaukseen hyvin sopivan EF 11-24 mm objektiivin.
Autokuvaamisessa tulee vastaan monenlaisia tilanteita, joihin pitää pystyä sopeutumaan. Ulkokuvissa auton tulisi olla tarkka, mutta se olisi kuitenkin mukava saada irrotettua taustasta välillä suhteellisen ahtaissakin tilanteissa. Sisäkuvien ottamiseen ei aina ole mahdollista käyttää apuvalaistusta, jolloin vaaditaan hyvää valovoimaa ja laajan alueen terävyyttä. Oman mausteensa tuovat liikkuvan kohteen kuvaaminen, jolloin tarkennuksen ja sarjakuvauksen nopeus nousevat olennaiseen rooliin.
Mark IV:n ergonomia on pääasiassa tuttua aikaisemmille EOS 5D:n käyttäjille. Suurimpana muutoksena näyttö tottelee nykytyyliin myös kosketusta, mikä itse asiassa nopeuttaa varsin paljon harvemmin käytettävien valikkojen selaamista. Uusia ominaisuuksia ovat muun muassa sisäänrakennettu GPS-paikannus sekä Wi-Fi kuvien langattomaan siirtoon. Lisäksi Canon tarjoaa mobiililaitteisiin asennettavaa applikaatioa, jolla kameraa voi käyttää etänä esimerkiksi tabletin näytöltä. Varsinaisia muutoksia kuvaamiseen tuovat nopeutunut sarjakuvaus, kasvanut ISO-herkkyys sekä videokuvauksessa seuraava tarkennus.
Autojen kuvaaminen radalla vaatii paitsi ennakointia ja suunnittelua, myös nopeutta ja tarkkuutta. Etenkin kaukaa liikkuvan kohteen seuraaminen ei ole helppoa, jolloin myös kuvanvakaajalla ja tarkennuksen nopeudella on merkittävä rooli. Jo muutaman kuvan jälkeen on helppo huomata ero parin sukupolven takaiseen Mark II:een. Jo pelkästään merkittävä lisäys tarkennuspisteissä helpottaa kuvaamista todella paljon puhumattakaan huomattavasti nopeammasta tarkennuksesta. Myös kovavauhtisten ohiajojen kuvauksessa seitsemän kuvaa sekunnissa ottava sarjakuvaus parantaa mahdollisuutta löytää kameralta onnistunut otos.
Parantunut herkkyys puolestaan lisää tehokasta kuvausaikaa etenkin hämärään vuodenaikaan. Herkkyysalue on nyt 100-32 000, mikä helpottaa ulkokuvaamisen lisäksi merkittävästi autojen sisäkuvaamista. Sama pätee lähes kaikkeen sisäkuvaamiseen, ja etenkin tilanteisiin, joissa salaman käyttö on haastavaa tai mahdotonta.
Ainoa heikkous on akun kesto. Etenkin sarjakuvausta vaativassa ulkokuvauksessa noin 900 kuvan arvioitu kesto tulee varsin nopeasti vastaan, ja lämpötilan lasku luonnollisesti vaikuttaa tähänkin lukuun alentavasti.
Kokonaisuutena EOS 5D Mark IV on erittäin miellyttävä työkalu, joka sopii helposti aiemmin Canonin järjestelmäkameroita käyttäneen käteen. Ominaisuuksia on tarjolla jo niin paljon, että ohjekirjan läpikäyminen kokeneemmallekaan kuvaajalle ei ole huono idea. Alta löydät muutamia esimerkkikuvia kuvausreissulta.
Pauli Reinikaisen esittely Canon EOS 5D Mark IV:stä on nähtävissä Teknavin 12. tuotantokauden 8. jaksossa keskiviikkona 16.11. kello 22.45 MTV3-kanavalla. Samassa jaksossa on myös testissä alla olevissa kuvissa esiintyvä Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Jakson uusinta nähdään samalla kanavalla lauantaina 19.11. kello 18.00.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio