Päivittäistavaroiden myynti on kasvanut viime vuonna 3 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna, kertoo Päivittäistavarakauppa ry. Erityisen hyvin kasvoi pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto.
– Koko vuoden kolmen prosentin myynnin kasvua voidaan pitää hyvänä, kun otetaan huomioon, että vertailuvuonna 2020 myynti kasvoi ennätykselliset 8,6 prosenttia, toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo yhdistyksen tiedotteessa.
Lue myös: Yhä useampi haluaa kokeilla – K- ja S-ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi: "Siihen haluamme suomalaisia kannustaa"
Hinnat nousivat 1,6 prosenttia
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat viime vuonna 1,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 0,6 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 5,5 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan kehitys näyttää suosivan suuria myymäläkokoja, sillä päivittäistavaroiden myynti kasvoi viime vuonna eniten hypermarketeissa, missä kasvua mitattiin 4,1 prosenttia. Suurissa supermarketeissa myynti kasvoi 3,8 prosenttia ja pienissä supermarketeissa kasvua oli 1,9 prosenttia.
Valintamyymälöiden myynti laski 0,1 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 1,2 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna.
Lue myös: Seksivälineiden kysynnän kasvu näkyy myös päivittäistavarakaupoissa – "Naisilta tuli innostunut vastaanotto, kun taas paheksuntaa tuli pääasiassa miehiltä"
Lupaavia kasvunäkymiä
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto kasvoi viime vuonna 4,9 prosenttia. Erityisen hyvin kasvoi pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihto, jossa kasvua mitattiin 10,8 prosenttia.
Kari Luodon mukaan vaatekaupassa on suuresta kasvuluvusta huolimatta edelleen kasvunvaraa.
– On hyvä huomata, että pukeutumisen myynti oli silti lähes kahdeksan prosenttia pienempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019. Kasvun edellytykset ovat siis lupaavat, kunhan pandemiasta johtuneita rajoituksia päästään purkamaan, Luoto arvioi.
Foodservice-tukkukauppa kärsi koronasta
Ravintoloita ja muita ammattikeittiöitä palvelevan foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoi viime vuonna 5,9 prosenttia edellisvuodesta.
Vaikka foodservice-tukkukaupan liikevaihto kasvoikin tuntuvasti, oli lukema Luodon mukaan edelleen 12,7 prosenttia pienempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019.
– Foodservice-tukkukaupan yritykset kärsivät ravintola- ja tapahtumatoiminnan rajoituksista toista vuotta peräkkäin, Luoto muistuttaa.