Elintarvikkeiden myynnin määrä laski heinä–syyskuussa, kertoo Päivittäistavarakauppa ry. Etujärjestön mukaan tämä kertoo muutoksesta kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
Päivittäistavarakauppa ry:n myyntitilaston perusteella elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 7,4 prosenttia edellisvuodesta. Kun niiden hinnat nousivat samaan aikaan 13,1 prosenttia, laski myynnin määrä 5,1 prosenttia.
Kalan myynti laski eniten rajun hinnannousun takia
Myynnin määrä laski kaikissa elintarvikkeiden pääluokissa. Eniten se laski pääosin tuoteryhmissä, joissa hinnat nousivat eniten. Rajusti kallistuneen kalan myynnin määrä laski pääluokista eniten, 15,8 prosenttia. Myynnin määrä on kasvanut vain yksittäisissä tuoteryhmissä.
Hintojen nousua nopeammin kehittyivät muun muassa vauvanruuan, margariinin, virvoitusjuomien ja pastan myyntimäärät. Pari vuotta kovassa nosteessa ollut valmisruokien myyntimäärän kasvu on nyt pysähtynyt. Tuoteryhmistä eniten kallistuivat heinä–syyskuussa kahvi (39,7 prosenttia), munat (35,4 prosenttia) sekä jauhot ja muut viljat (33,5 prosenttia).
Lue myös: Vaihdoitko halvempaan merkkiin? Näitä perustuotteita suomalaiset nyt ostavat ruokakaupoista
Alkoholijuomien myynti sukelsi
Myös alkoholijuomien myynti laski viime vuodesta. Myynnin arvo laski vuodessa 4,8 prosenttia ja myynnin määrä 6,5 prosenttia. Tammi–syyskuun vertailujaksolla alkoholijuomien myynnin määrä on laskenut jopa 7,9 prosenttia vuodesta 2021. Alkoholittomien juomien myynti oli euromääräisesti suurempi kuin alkoholijuomien.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto huomauttaa, että laskennallinen myynnin määrä ei suoraan kerro sitä, ovatko kuluttajat siirtyneet tietyn tuoteryhmän sisällä ostamaan edullisempia tuotteita. Tällöin kappalemääräinen myynti voisi olla yhtä suurta kuin aiemmin, vaikka myyntieurot kertoisivat laskusta.
– On kuitenkin selvää, että kuluttajat ovat siirtyneet ostamaan ruokakaupasta vähemmän ja edullisempia tuotteita, Luoto sanoo tiedotteessa.