Koko V6-hybridimoottorien aikakauden F1-sarjaa dominoinut Mercedes joutui hillitsemään hevosiaan koko kauden 2014 ajan, jotta asia ei paljastuisi kilpailijoille ja päättäjille liian aikaisin, kertoo tiimin entinen tekninen johtaja Paddy Lowe.
Mercedes osoitti mahtinsa nopeasti sarjan siirtyessä 1,6-litraisiin turbohybrideihin vuonna 2014. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ratkoivat sen jälkeen mestaruudet keskenään, mutta todellisuudessa saksalaisbrittiläinen talli olisi halutessaan voinut murskata haastajansa vieläkin rumemmin.
LUE MYÖS: Red Bull aloittamassa isot kaappaukset Mercedekseltä? Aiempi epäonni kääntymässä F1-haastajatiimin eduksi
Aikakauden alussa Red Bull kärsi valtavasti Renault'n voimayksiköiden epäluotettavuudesta, ja Ferrari jäi tuttuun tyyliinsä täysin telineisiin ison murroksen hetkellä. Palkintopallilla juhli lähinnä Valtteri Bottaksen edustama Williams, joka hyötyi niin ikään valtavasti Mercedeksen moottoritehoista.
Mercedeksen entinen tekninen johtaja Paddy Lowe kertoo Beyond the Grid -podcastin haastattelussa, että talli itse asiassa piilotteli vauhtiaan muilta liki pitäen koko kauden 2014, jotta jättimäinen etumatka ei aiheuttaisi muutoksia uuden aikakauden moottoreihin.
– Bernie (Ecclestone) kulki ympäriinsä hokien, että tämä on painajaismaista ja nämä moottorit ovat kamalia. Ajattelimme, että jos Mercedes näyttäisi naurettavan hyvältä, sille tehtäisiin jotain, Lowe paljastaa.
Lowe joutui jatkuvasti hillitsemään Hamiltonin ja Rosbergin menoa. Joskus peittely johti varsin ristiriitaisiin tilanteisiin tallipäällikkö Toto Wolffin kanssa. Puhetta Mercedeksen "bilemoodista" eli aika-ajojen kolmososion äkillisestä tehonlisäyksestä on riittänyt näihin päiviin asti, mutta Lowen mukaan kyse oli oikeammin tehojen rajoittamisesta aiemmissa osioissa.
– Emme koskaan käyttäneet moottoria täysillä ensimmäisessä ja toisessa osiossa. Sitä pidettiin vähän kuin virransäästötilassa. Keskustelu käytiin sen ympärillä, että paljon laitamme siihen tehoa Q3:seen.
– Minä sanoin koko ajan Toton korvaan, että ”tämä on liikaa, tämä on liikaa”. Sitten ajattelin, että jos emme saa paalupaikkaa, näytämme todellisilta hölmöläisiltä.
Asiasta keskusteltiin Lowen mukaan joka lauantai kauden 2014 aikana.
– Itse asiassa sitä jatkui aika pitkään. Vuoden 2014 aikana moottori ei ollut koskaan täydellä teholla aika-ajoissa, Lowe kommentoi.
Vasta kaudella 2017 Ferrari pystyi haastamaan Mercedeksen kunnolla kisavoitoista. Mestaruus putki on kuitenkin jatkunut kuuden vuoden ajan täysin vastustamattomasti.