Ongelmat Nordean pankkipalveluissa ovat olleet otsikoissa lähes päivittäin, viimeksi tänään. Tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppösen mukaan häiriöt verkkopalvelujen lisäksi myös automaattien käytössä ovat erityisen huolestuttavia.
Automaattien toimimattomuus saa eritoten täyslaidallisen asiantuntijalta.
– Se on kyllä poikkeuksellista ja anteeksiantamatonta, tietoturvayhtiö Withsecuren tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen toteaa.
– On helppo ymmärtää, että verkkopankki on verkossa ja sen pystyy ylikuormittamaan hyökkäyksellä, kun vain generoi tarpeeksi turhaa liikennettä. Sen ei pitäisi kuitenkaan mitenkään suoraan vaikuttaa pankkiautomaatteihin, jotka pystytään pitämään kokonaan omissa verkoissaan ja järjestelmissään. Näin kuitenkin kävi.
Lue myös: Nordean pankkipalveluissa taas vakava häiriö – "Kyse jo Suomen huoltovarmuudesta"
Käteinen olennaista häiriötilanteessa
Hyppösen mukaan olisi nimenomaan tärkeää pystyä hakemaan käteistä seinästä, jos verkkopankki on nurin. Nyt ilmenneet ongelmat kertovat tietoturva-asiantuntijalle huonosta ennakkovarautumisesta.
– Se kertoo, ettei siellä ole tätä skenaariota, tätä ongelmatilannetta etukäteen mietitty eikä varauduttu. Tosi iso osa tietoturvajärjestelmähäiriöihin varautumisesta on, että ennakkoon mietitään, mitä me teemme, jos käy näin tai näin. Tehdään harjoitelmia etukäteen. Ne yleensä opettavat, että mitkä systeemit täytyy pitää irti toisistaan, jotta ne kaikkein kriittisimmät palvelut olisivat aina asiakkaan käytettävissä, Hyppönen listaa.
Nordea tiedotti iltapäivällä häiriön olevan ohi. Nordea on ollut viime viikot tiuhaan otsikoissa erilaisten häiriöiden vuoksi. Niissä on usein ollut kyse palvelunestohyökkäyksestä.
Miksi juuri Nordea on joutunut näiden hyökkäysten kohteeksi ja ketä hyökkäysten takana on? Katso koko tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppösen haastattelu videolta.