Nordean ongelmat raivostuttavat asiakkaita – lainojen katoaminen ilahdutti silti Anssia: "Kiitos, Nordea!"

Nordean asiakkaat turhautuvat jatkuviin ongelmiin 0:33
Nordean asiakkaat kertovat turhautuneensa jatkuviin ongelmiin.

Nordean ongelmat ovat alkaneet turhauttaa asiakkaita yhä enemmän. Häiriöt ovat aiheuttaneet tosin huvittaviakin tilanteita.

Nordean pankkipalveluissa on ollut viime aikoina useita häiriöitä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Viikonloppuna ongelmia aiheutui Nordean mukaan siitä, että pankin järjestelmissä tehtiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä teknisiä muutostöitä palvelunestohyökkäysten takia.

Tänään tiistaina häiriötilanne johtui Nordean mukaan aamuyöllä toteutetusta teknisestä päivityksestä, joka "ei mennyt suunnitelmien mukaan".

"Ei kuittaannu pahoittelulla"

Pankin Facebook-sivulla tilanteesta kertovan viestin alle oli tiistaihin kello 17 mennessä kertynyt yli tuhat kommenttia turhautuneilta asiakkailta.

– Kyllä nyt olisi hyvinkin aiheellista jättää veloittamatta asiakkailta ainakin kuukauden palvelumaksut! Se harmi, mikä asiakkaille on käytännössä aiheutunut, ei kuittaannu pahoittelulla. Näyttäkääpäs nyt Nordea, miten hoidatte asiakkaat taas tyytyväiseksi, yksi kommentoija kirjoittaa omassa päivityksessään.

Myös MTV Uutisten Nordean asiakkailta saamat viestit huokuvat harmistusta.

Sanna kertoo joutuneensa perumaan kokouksen ongelmien takia. Hän ei ollut päässyt vapaaehtoisen eläkevakuutuksen sijoitusrahastoja koskevaan verkkopalaveriin Nordean pankkineuvojan kanssa, koska ei ollut päässyt kirjautumaan sovittuna aikana pankkisivuilleni.

– Pankkineuvoja soitti minulle myöhemmin iltapäivällä ja sovimme huomiseksi uuden palaverin. Toivon mukaan häiriöt ovat silloin ohitse, hän kirjoittaa.

Marita kertoo, että hän ei nähnyt aamupäivällä tilitietojaan ollenkaan. Kyseessä oli hänen mukaansa nyt ensimmäinen kerta, kun vika oli näin huomattava.

– Kun lopulta pääsin sivulle, tili ei avautunut, vaan näkyi pelkkää tyhjää. Nyt vasta iltapäivällä näin, että tili oli tullut näkyviin. Ja häiriö jatkuu edelleen. Kohta täytyy miettiä pankin vaihtoa; näitä on ollut niin paljon.

Osalta ihmisistä oli heidän mukaansa kadonneena "jälleen" niin tilit, kortit kuin sijoituksetkin.

– Sillä rahalla mikä korkoineen menee pankin taskuun pienestä tilistä, olettaisi, että pystyisi käyttämään edes omaa tiliään. Olen vihainen… kyllä, Satu kertoo.

"Rauhoittelu viranomaisilta tarpeen"

Yksi Nordean häiriöistä tänään kärsineistä asiakkaista oli tietokirjailija ja IT-asiantuntija Petteri Järvinen.

– Palvelu toimii, mutta tilit hukassa. Tämä ei näytä palvelunestohyökkäykseltä, Järvinen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

– Tässä on kyse jo Suomen huoltovarmuudesta, kannanotto ja rauhoittelu viranomaisilta olisi tarpeen. Ei enää yksin Nordean asia.

Järvinen kaipaa Nordealta laajempaa tiedottamista ongelmista.

– Nyt moni ihmettelee, onko valesivulla, kun ei pääse Kelaan, Veroon tai Omakantaan.

Ei niin paljon pahaa, ettei jotain hyvääkin

Nordean ongelmaan tänään liittyi ainakin parissa tapauksessa myös huvittavia piirteitä.

Anssi Järvinen kertoo omassa somepäivityksessään, että hänen lainansa olivat haihtuneet näkyvistä.

– Kiitos, Nordea Suomi. Saattaa olla, että vielä vetoan tähän verkkopankkiini ilmaantuneeseen linjaukseenne, Järvinen kommentoi.

MTV Uutisille Järvinen kertoo huomanneensa erheen, kun oli tilaamassa pankilta E-laskua.

– Huomasin että palvelussa oli jotain hämminkiä ja kun kelasin sivua alaspäin, minulla luki, että minulla ei ole lainoja Nordeassa. Erittäin iloinen uutinen oli tämä, Järvinen sanoo nauraen.

– Myöhemmin lainat tulivat takaisin, mutta sijoitukset katosivat. Tämä oli huono kauppa.

30 euroa mielipahasta

Helsinkiläinen pienyrittäjä Tuomo kertoo, että myöskään hän ei nähnyt yksityistililtään lainojaan, sijoituksiaan eikä säästöjään. Firman verkkopankissa oli vain tieto, ettei mitään tiliä ole. 

– Eikä voi maksaa laskuja tai seurata kassavirtaa eli muun muassa ovatko asiakkaat maksaneet laskut, Tuomo kirjoittaa.

Tuomon mukaan hän ei päässyt myöskään verottajan verkkosivuille, koska pankkitunnukset eivät toimineet. 

– Piti soittaa verotoimistoon ja kysyä asioita. Myöskään Kelan sivuille ei pystynyt kirjautumaan. Yritin lähettää Nordean verkkopalvelun kautta Nordeaan reklamaation, mutta viestien lähetys ei toimi.

Tuomon mukaan tuntui "aika hurjalta”, kun firman tilillä ei yhtäkkiä ollut rahaa ja pankki tiedotti, ettei edes mitään tiliä ole.

Tuomo kertoo, että hänelle koitui aiemmin harmia myös Nordean puhelinpalvelun ongelmista. Hän oli joutunut jonottamaan puhelimessa useana päivänä jopa 40 minuuttia saadakseen tärkeän dokumentin. 

– Asiakaspalvelussa ei pystytty delegoimaan asiaani eteenpäin, ja siksi dokumentin saaminen kesti toista viikkoa. Lopulta sain dokumenttini jonotettuani puhelimessa taas 38 minuuttia. Lähetin reklamaation kirjallisesti ja vaadin 200 euron korvausta. Hyvittivät 30 euroa mielipahasta.

Lue myös:

    Uusimmat