Suomen hävittäjäkaupanteossa panokset kovenevat. Nyt markkinointi on siirtynyt koneiden eri versioihin.
Eurofighter Typhoonia myyvän BAE Systemsin kehitysjohtaja ja johtoryhmän jäsen Dave Armstrong kertoo Kauppalehdelle, että myös Typhoon-kauppaan liittyisivät ominaisuuksiltaan samankaltaiset elektronisen sodankäynnin hävittäjäalustat kuin Boeingin Super Hornetien mukana tarjottavat EA-18G Growler -koneet.
Asiasta on sovittu samassa ketjussa, jossa Saksa juuri äsken hylkäsi Lockheed Martinin tarjoamat F-35-häivehävittäjät. Saksan hylkäys oli Lockheed Martinin ensimmäinen iso takaisku Euroopassa sen jälkeen, kun uudet häivehävittäjäjärjestelmät ovat olleet kaupan. Saksan uusien Typhoonien, jotka sopivat myös elektroniseen sodankäyntiin, toimitukset alkavat 2025. Saksa on hankkimassa 90:tä uutta konetta vanhojen Tornadojen korvaajiksi.
Armstrong tarjoaa näitä Typhoon-tyyppejä myös Suomelle. Hän vastaa nyt Suomen kampanjasta konsernitasolla. Hän on aiemmin ollut ohjusvalmistaja MBDA:n toimitusjohtaja ja ollut keskeisessä roolissa uusien eurooppalaisten Meteor-ilmataisteluohjusten ja Storm Shadow -risteilyohjusten kehittämisessä.
Hän osaa monimutkaisen eurooppalaisen yhteistyön ja tuntee eri maiden näkemykset.
Tarjolla salaamaton "ruumiinavaus"
Typhoonia on epäilty vanhahtavaksi konetyypiksi ja sen elinkaaren on laskettu loppuvan 2050-luvulla. Suomen seuraavien hävittäjien täytyy lentää pidempään.
Armstrong vakuuttaa, että koneen kehitystyö kuluu kaikille sillä lentäville ilmavoimille ja että Typhoon kehittyy jatkuvasti ja lentää pitkälle 2060-luvulle.
Typhooneja on valmistettu 500 kappaletta. Tilauskirjoissa on 600 konetta ja tarjouskilpailuissa on mukana vielä 300 hävittäjää.
Armstrong uskoo myös, että malli, jossa Ilmavoimat lentää ja siviiliyhtiö Patria korjaa ja huoltaa, olisi sopiva Suomen Typhoon-yhteistyöhön.
Suomelle tarjotaan kehitystyön rinnalle koneiden valmistusta sekä niiden järjestelmien täydellistä ja salaamatonta ”ruumiinavausta”.
Möröksi taivaalle on noussut Britannian EU-ero. Armstrong sanoo, ettei brexit voi tulla kaupan tielle, koska Typhoon on eurooppalainen hävittäjä. Sen tuotannossa ovat mukana Britannian lisäksi Saksa, Italia ja Espanja. Brexit ei koske puolustusteollisuuden tullimaksuja. Niitä ei tule.
– On vain vähäinen määrä Britanniassa valmistettuja koneen osia, joita brexit voisi koskea.
Espanjassa luotetaan eurooppalaiseen
Käytäntöä nähdään Hóronin lentotukikohdassa Sevillan lähellä Espanjassa. Siellä operoi tukikohta, jossa lentää jo runsaan laivueen verran Typhooneja. Espanjalla on sama hanke kuin Suomella.
Vieraina on suomalaisten ohella sveitsiläisiä. Sveitsissäkin Horneteja korvataan uusilla monitoimihävittäjillä.
Lennoston komentaja, eversti Rafael Sanz Rebello sanoo, ettei Espanja ole saanut kokea Typhoon-ohjelman kaltaista aiemmin. Nyt maa on mukana monitoimihävittäjän kehitysohjelmassa täysillä. Rebollo uskoo eurooppalaisuuteen eikä luota amerikkalaisvaihtoehtoon.
– Niiden tietokoneohjelmissa on musta laatikko, joka voi jättää koneen maahan, jos amerikkalaiset niin haluavat.
Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen tavoitteena on korvata Ilmavoimien vuodesta 2025 alkaen poistuva Hornet-kalusto uudella monitoimihävittäjällä. Suomen yli 60 hävittäjän tilaus on Euroopan suurimpia.
Kaupasta kilpailee viisi konetta. BAE Systemsin Eurofighter Typhoon on Euroopan runsaslukuisin etulinjan hävittäjä. Boeingin Super Hornet on Yhdysvaltain laivaston ykköshävittäjä. Lockheed Martinin F-35 muodostaa Yhdysvaltain ilmavoimien rungon tulevina vuosikymmeninä. Saabin Gripen on pohjoismainen vaihtoehto, Dassaultin Rafale taas Ranskan ilmavoimien perushävittäjä.
Suomi tekee valintansa vuonna 2021. Kaupan arvo on 7–10 miljardia euroa.