Ilmavoimien HX-Challenge-tulikokeessa on Eurofighterin jälkeen ranskalainen Dassault Rafale. MTV Uutiset arvioi jokaisen ehdokkaan erikseen.
– Rafale suunniteltiin alun perinkin monitoimihävittäjäksi, kun Ranska halusi omille teilleen Eurofighter-hankkeesta. Se on täysin Ranskan ilmailuteollisuuden tuote, kaksimoottorinen hävittäjä, joka voi kantaa myös ydinaseen, luonnehtii Siivet-lehden ilmailuasiantuntija Pentti Perttula.
– Rafale tähdättiin sekä ilma-, että merivoimien käyttöön, ja siksi sillä on hyvin vankka lentoranka. Se myös pystyy kantamaan näistä koneista suurimman pommikuorman, yli 9 tonnia, ja siitä huolimatta se on hyvin ketterä, Perttula jatkaa.
Dassault Aviation on konevalmistajana vanha – yhtiö perustettiin jo vuonna 1929. Suihkuhävittäjiä yhtiö on valmistanut 1950-luvulta lähtien, muun muassa ensimmäisen yliäänihävittäjänsä Super Mysteren jo vuonna 1955. Dassaultin suosittu Mirage-hävittäjäperhe eri versioineen tuli markkinoille 60-luvulla, ja sitä kehitettiin seuraavat vuosikymmenet.
Rafale kohosi ilmaan ensi kerran vuonna 1986, ja toimitukset alkoivat 1990-luvulla. Koneen valmistusmäärä jää kuitenkin pieneksi.
– Rafaleja on tehty ja tehdään noin 280 kappaletta, ellei se voita uusia tarjouskilpailuja, ja se heijastuu varaosahintoihin tulevaisuudessa, Perttula huomauttaa.
Uskalikon valinta
Rafalen omasuojakyky eli häirintäjärjestelmä on aivan valtavan hyvä, Perttula kehuu.
– Libyan sodassa 2011 Rafalet olivat ainoita koneita, joilla lennettiin Libyaan ennen kun amerikkalaiset tuhosivat ilmatorjunnan. Tosin siinä voi olla myös kysymys Ranskan ilmavoimien uskalluksesta, mutta Rafalen elektronisen sodankäynnin järjestelmä on todella hyvä. Myöhemmin Rafalea on käytetty tositoimissa muun muassa Malissa ja ISIS:in vastaisissa operaatioissa.
Mutta samoin kuin Eurofighterin kohdalla Britanniassa, pääkäyttäjä Ranskan ilmavoimat on luopumassa Rafalesta 2040-luvulla.
– Dassault julkisti viime vuonna hahmotelman FCAS-asejärjestelmästä, johon kuuluu hävittäjän lisäksi drone-lennokkeja ja muita laitteita tulevaisuuden ilmasodankäyntiin, ja projektin pitäisi tulla tuotantoon 2035-2040.
Suomen osuus suuri
Rafaleja ei tarvitsisi ostaa ollenkaan Ranskasta, vaan ne voitaisiin valmistaa lisenssillä täällä.
– Dassault vastasi lehtemme kysymykseen suoraan, että Rafalet voitaisiin koota kokonaan Suomessa, eli me voisimme tehdä siihen mitä haluaisimme. Se oli Ranskan hallituksen virallinen vastaus. Mitään salaisuuksia ei ole. Sensijaan huoltokustannuksista ei kerrottu, Perttula sanoo.
Muissa lähteissä Rafalen lentotuntihintaa on kuvattu korkeaksi: arvostettu Jane's–julkaisu arvioi 2014, että tuntihinta on yli kolminkertainen verrattuna käytöltään halvimpaan SAAB Gripen E -hävittäjään. Se on Suomen testilistalla seuraavana.