Kelan sopimukset ovat vaativia. Rikkomuksista rapsahtaa jopa 100 000 euron sakko.
Uudenmaan Kela-kuljetusten kilpailutus on ratkennut. Kilpailutuksen, jonka arvo on noin 27 miljoonaa euroa vuodessa, voitti Menevä. Taksikuljetukset siirtyvät yhtiölle huhtikuussa.
Menevä oli myös ainoa yritys, jonka hakemuksen Kela käsitteli kilpailutuksessa.
Toista tarjousta yritti oman ilmoituksensa mukaan jättää Helsingin-Uudenmaan Taksit.
– Olimme syöttäneet tarjouksemme Kelan edellyttämään tarjouspalveluun mutta siellä on ollut teknisiä ongelmia. Huomasimme ongelman ennen kilpailutuksen sulkeutumista ja olemme toimineet saamiemme ohjeiden mukaan. Olemme tehneet päätöksestä oikaisuvaatimuksen Kelaan ja vieneet asian myös markkinaoikeuteen, sanoo Helsingin-Uudenmaan Taksien toimitusjohtaja Ilkka Kivisilta.
Menevä on jo aiemmin voittanut Päijät-Hämeen Kela-kuljetukset. Tämän sopimuksen arvo on noin viisi miljoonaa euroa vuodessa.
– Olemme tähän asti tehneet noin kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa, sanoo perheyhtiö Menevän toimitusjohtaja Tuomo Halminen.
Päijät-Hämeen ja Uudenmaan sopimusten myötä liikevaihto kasvaa yli kolminkertaiseksi. Hyppäys on hurja.
Halmisen mukaan Menevä on hoitanut Päijät-Hämeen ajot moitteetta.
Uudellamaalla hoidettavia Kela-kyytejä tulee sopimuksen astuttua voimaan peräti 3000 päivässä. Kela läiskäisee nopeasti sakot sopimusten rikkomuksesta.
– Sanktiot vaihtelevat sadasta eurosta jopa 100 000 euroon, sanoo Halminen.
Kelan kanssa tehty sopimus edellyttää, että käytössä on joka arkipäivä 800 taksia. Halmisen mukaan Kelan ajot tasaantuvat lopulta 300-400 taksin hoidettavaksi.
– Meillä on Uudellamaalla pari sataa miestä palkkalistoilla ja toista sataa autoa sekä 200 alihankkijaa joilla on yhdestä kymmeniin autoa. Ensi viikolla aloitamme uusien kuskien ja autojen rekrytoimisen. Nyt moni yhden taksin yritys voi hankkia pari autoa lisää.
Halminen uskoo, että Menevä saa tarvittavan määrän autoja kokoon.
– Voimme taata kuskeilla riittävän määrän ajoja. Rekrytointia helpottaa se, että tämä on päivätyötä. Ne autot, jotka eivät ole Kela-ajossa, voivat palvella muita asiakkaita.
Se, että kilpailutukseen tuli niin vähän hakijoita, ei yllätä Halmista.
– Koko ala on myllerryksessä ja tämän lisäksi hakuun on lähiaikoina tulossa muitakin julkisia hankintoja.
Kimurantti Kela-sotku
Tilanne on kiemurainen. Helsingin-Uudenmaan Taksit nimittäin hoitaa vielä niitä Kela-kuljetuksia, jotka ovat siirtymässä Menevälle. Yhtiö aloitti kuljetusten hoitamisen heinäkuussa. Sillä oli kuitenkin suuria vaikeuksia suoriutua sopimusvelvoitteistaan.
Lokakuussa Kela kertoi, ettei kuljetuksia olla saatu sopimuksen edellyttämälle tasolla, ja että Helsingin-Uudenmaan Taksien kanssa tehty sopimus puretaan.
Yhtiö on tehnyt valituksen siitä, että sen tarjousta ei käsitelty Kelan julkisessa hankinnassa.
– Olemme kehittäneet toimintaamme ja meillä on vahva usko siihen, että suoriutuisimme tulevaisuudessa sopimuksesta, sanoo toimitusjohtaja Ilkka Kivisilta.
Ongelmia on ollut useissa maakunnissa. Taksiala on pitänyt yhtenä syynä ongelmiin taksilain uudistusta, joka astui voimaan samaan aikaan Kela-sopimusten kanssa.
Laki poisti takseilta päivystys- ja asemapaikkavelvollisuuden. Taksi voi siis hurauttaa minne vain hakemaan kyytiä. Tämä on vaikuttanut taksien saantia syrjäseuduilla.