Kelan taksikyydeissä on viime päivinä ollut ongelmia etenkin Lapissa ja Itä-Suomessa. Tämän kuun alusta alkaen kaikki Kelan korvaamat taksimatkat on pitänyt tilata Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta.
Muutoksen myötä asiakkaat ovat viime päivinä joutuneet odottamaan kyytiään mielestään kohtuuttoman kauan ja puhelinlinja taksia tilattaessa on ollut tukossa. Myös takseilla on ollut ongelmia, koska heiltä ovat puuttuneet tarvittavat laitteet.
Lapin Pro-keskuksen toimitusjohtaja Jari Tenhunen on ongelmien keskellä rauhallinen. Hän ihmettelee lähinnä asiaan kohdistunutta mediahuomiota.
– Emme ole täysin uudessa tilanteessa, sillä meillä oli vastaavanlainen uudistus kuutisen vuotta sitten. Tuolloin alalla oli paljon suurempia sekaannuksia, joten ihmettelen, miksi tämä nyt kiinnostaa niin paljon. Ehkä siksi, koska nyt koko liikennepalvelulaki muuttuu ja sekin aiheuttaa sekaannusta.
Pro-keskus myöntää ongelmat
Tenhunen myöntää, että Lapissa joidenkin asiakkaiden tilaamat taksit ovat olleet myöhässä. Hänen mukaansa ongelmat ovat johtuneet lähinnä taksien teknisistä ongelmista.
– Kaikki sopimusautoilijat eivät vielä ole saaneet kyydinvälityslaitteita, mittareita ja maksupäätteitä. Niissä on ollut asennusaikaviiveitä eli autot ovat, mutta niissä ei tekniikka ole vielä valmis.
Tekniikka ei ole valmis, koska valmisteluaika muutokselle on Tenhusen mukaan ollut aivan liian lyhyt, vain 2,5 kuukautta.
– Autoilijoiden on pitänyt ehtiä tehdä sopimukset, tilata laitteet, laitetoimittajan on pitänyt ehtiä toimittamaan laitteet varastoistaan autoille. Laitteita saa asentaa vain valtuutetut asentajat, joten kaiken päälle asennusliikkeet ovat ruuhkautuneet, Tenhunen vastaa.
Välityskeskukset korvaavat asiakkaille
Yksittäisiin tapauksiin Tenhunen ei tällä hetkellä pysty ottamaan kantaa. Hän on kuullut palvelunvastaavien näkemyksiä asiasta ja on sitä mieltä, että tilanne kentällä paranee jatkuvasti.
– Puhelinlinjat ovat jossain määrin olleet ruuhkautuneita johtuen siitä, että vielä viime viikolla Kela-kyytejä välittivät toiset yritykset. Asiakkailla on oikeus tehdä kahdeksi viikoksi eteenpäin kyytitilauksia, joten alkuviikolla niitä on tehty paljon. Se on kuormittanut keskusta näin alkuvaiheessa melkoisesti, Tenhunen selvittää.
Kelan mukaan palveluntuottajat joutuvat korvaamaan ongelmista asiakkaille koituneet kustannukset. Tenhusen mukaan korvaajina ovat kokonaispalveluntuottajat eli valtakunnalliset taksien välityskeskukset.
"Murrosvaihe tuo aina ongelmia"
Tenhunen vastaa Kelan kanssa tehtyjen taksisopimusten hallinnallisista asioista viiden maakunnan osalta. Alihankkijoina Pro-keskuksella ovat taksikeskukset, Etelä-Savon Taksi Oy Mikkelissä sekä Kuopiossa Savon Taksidata Oy.
Kuopiosta välitetään tilaukset Pohjois-Savoon, Pohjois-Karjalaan ja Keski-Suomeen. Etelä-Savosta puolestaan välitetään Lapin ja Etelä-Savon Kela-tilaukset.
Tenhunen sanoo, että kaikessa murrosvaiheessa olevassa toiminnassa saattaa hetken aikaa ilmetä turbulenssia, mutta asiat kyllä järjestyvät.
– Palvelutaso nousee koko ajan, Tenhunen vakuuttaa.
Hän muistuttaa, että Kelan taksikyydeissä puhutaan ei-kiireettömistä kuljetuksista, joissa ei ole ihmisen hengestä kysymys.