Suomen odotettua kovemmat päästötavoitteet saivat tänään vipinää aikaiseksi hallituspuolueissa. Kovinta arvostelua esitti eduskunnan talousvaliokuntaa johtava Kaj Turunen (PS).
Turunen muistuttaa hallituksen lupauksesta, että teollisuudelle ei langeteta enää lisäkustannuksia.
– Jos hallitus ei toimi jatkossa yhtenäisesti ja saa päästötavoitetta 39 prosentista alaspäin, silloin hallitusohjelman kirjausta rikotaan.
Turunen arvostelee erityisesti EU-komission lukujen salamyhkäisyyttä.
– Komission laskuperusteet ovat vielä salaiset, ja nyt vaan ihmetellään, että mistä näin kova prosentti Suomelle tuli, Turunen sanoo.
Berner: Kyseessä vasta esitys
Pääministeriä tällä viikolla sijaistava liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) muistuttaa, että kyse on vasta komission esityksestä.
2:08
Tosin sitä on hankala muuttaa, sillä myönnytys Suomelle olisi pois joltain toiselta maalta.
– Komission esitystä käsitellään vielä neuvostossa ja on tärkeä pystyä neuvottelemaan joustoista, siirtymäajoista sekä päästökauppa- ja ei-päästökauppasektorin välisistä rajapinnoista, Berner sanoo.
Jos Suomi pystyy hyödyntämään joustot täysimääräisesti, päästövähennys putoaa 35,7 prosenttiin. Yksi tälläinen keino on metsien hiilinielun hyödyntäminen maankäytössä.
Liikenne listan kärjessä
Ministeri Berner löytää keinoja päästöjen vähentämiseksi: joukkoliikenteen, biopolttoaineiden ja sähköautojen lisääminen.
Hallitus voi edistää tätä syksyllä esimerkiksi verohelpotuksin ja sähkölatauspisteitä lisäämällä.
– Tavoitteiden kovuudesta huolimatta tässä on myös kasvun mahdollisuuksia ja viennin edellytyksiä. Suomi voi korostaa omaa osaamistaan ja viedä sitä ulkomaille, Berner sanoo.
Polttoaine kallistunee ensimmäisenä
Päästövähennysten vaikutuksista kansalaisten arkeen ei ole vielä tarkkoja laskelmia.
Ensimmäiseksi ilmastotalkoiden hintalapun huomaavat todennäköisesti autoilijat bensapumpulla. Myös Elinkeinoelämän keskusliitto on arvioinut kuljetuskustannusten nousevan merkittävästi.
Ilmastopaneeli on laskenut ympäristöministeriölle joitakin esimerkkilukuja.
Uusiutuvan dieselin osuuden kasvattaminen 20 prosenttiin nostaisi hintaa pumpulla 30 senttiä litralta. Näin kuorma-autojen kustannukset nousisivat 390 miljoonaa euroa vuodessa.
Suomi joutuu vähentämään kasvihuonepäästöjään päästökauppaan kuulumattomilla sektoreilla 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. EU-komissio linjasi keskiviikkona jäsenmaille omat päästötavoitteet, joiden mukaan varakkaat maat maksavat enemmän.
EU-maista vain Ruotsi ja Luxemburg saivat komissiolta Suomea suuremman tavoitteen. Monilla itäisen Euroopan valtioilla tavoite on alle kymmenen prosenttia.