Piilaakson sisäpiiri paljastaa: Näin ihmiset saadaan riippuvaisiksi sosiaalisen median sovelluksista

Facebookin entiset työntekijät kertovat BBC:lle, että sosiaalisen median palvelut on tehty tarkoituksella mahdollisimman addiktoivaksi.

VIDEO: Mitä jos nuoren sosiaalisen median käyttö huolettaa? Nuori tubettaja antaa vinkkinsä!

Piilaakson sisäpiiriläiset paljastivat BBC:n Panorama-ohjelmassa, että sosiaalisen median yritykset työskentelevät jatkuvasti sen puolesta, että ihmiset saataisiin viettämään mahdollisimman paljon aikaa sovelluksissa.

Esimerkiksi suurimmasta osasta sovelluksia löytyvät ominaisuudet, kuten tykkäykset ja päättymätön skrollaaminen, saavat ihmisen katsomaan puhelintaan kauemmin kuin heidän olisi tarkoitus.

Päättymätön skrollaus on ominaisuus, jossa sivu ei koskaan lopu eli siltä ei tarvitse siirtyä klikkaamalla toiselle.

– Jokaisen puhelimesi ruudun takana on yleensä kirjaimellisesti tuhansia insinöörejä, jotka ovat työskennelleet tämän asian parissa tehdäkseen siitä maksimaalisen addiktoivan, kommentoi päättymättömän skrollaustoiminnon kehittänyt Aza Raskin BBC:n Panorama-ohjelmassa.

– Se on kuin he ottaisivat käyttäytymiskokaiinia ja ripottelisivat sitä kaikkialle käyttöliittymällesi ja se on se, joka saa sinut tulemaan takaisin uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.

Vaikutukset ovat tiedossa

Facebookin Tykkää-painiketta suunnittelemassa ollut Lea Pearlman kuvailee myös, kuinka hän jäi koukkuun Facebookiin ja erityisesti tykkäysten tarjoamaan validointiin.

– Kun tarvitsin vahvistusta – menin tarkistamaan Facebookiin. Tunsin itseni yksinäiseksi, "Tarkistan puhelimeni". Tunsin itseni epävarmaksi, "Tarkistan puhelimeni", nainen kertoo.

Facebookilla aiemmin työskennellyt Sandy Parakilas sanoo, että yhtiöissä ollaan tietoisia siitä, että heidän tuotteensa muokkaavat käytöstä ja ovat addiktoivia.

Raskinin mukaan ominaisuuksia suunnitellaan rahan takia. Jotta sosiaalisen median yrityksen arvo saadaan nousuun, täytyy ihmisten viettää enemmän aikaa sovelluksessa.

Sovelluksia suunnataan pikkulapsille

Entisiä työntekijöitä huolettavat erityisesti sosiaalisen median palveluiden kohdentaminen lapsille. Esimerkiksi Facebookilla on myös oma 6–12-vuotiaille lapsille suunnattu Messenger for Kids -viestisovellus.

Facebook kiistää, että palvelut olisi tarkoituksella tehty riippuvuutta aiheuttavaksi. Yhtiön mukaan Facebook ja Instagram on suunniteltu tuomaan ihmisiä lähemmäs ystäviään, perhettään ja asioita, joista he välittävät.

Lähteet: BBC, CnetThe Sun

Lue myös:

    Uusimmat