WhatsApp alkaa näyttää mainoksia vuonna 2020 huolimatta siitä, että sen perustajat eivät pidä ajatuksesta ja ovat aiemmin luvanneet, ettei mainoksia nähdä WhatsAppissa koskaan.
WhatsApp alkaa näyttää käyttäjilleen mainoksia. Samalla sovellus rikkoo antamansa lupauksen siitä, ettei se koskaan sortuisi mainosten näyttämiseen.
Tieto mainoksista julkistettiin Facebookin markkinointikonferenssissa Alankomaissa, vaikka aiheesta on uutisoitu jo aiemminkin.
Mainokset tulevat vuonna 2020
Mainoksia alkaa näkyä WhatsAppissa vuonna 2020. Niitä tullaan näyttämään statusominaisuuden yhteydessä. Se toimii samoin kuin Instagramin Stories -ominaisuus.
Jos käyttäjä haluaa lisätietoa tuotteesta, hän voi pyyhkäistä ylös. WhatsAppissa yritykset voivat uudistuksen jälkeen myös jutella asiakkaiden kautta keskusteluissa ja käyttää "rikastettuja" viestiformaatteja, Facebook kuvaa. Käytännössä nämä ovat esimerkiksi värikkäitä taustoja.
Tältä mainokset tulevat näyttämään. Jos kuva ei näy, katso se täällä.
Sovelluksen keksijät vastustavat mainoksia
Facebook osti WhatsAppin vuonna 2014. Sovelluksen perustaja Brian Acton on aiemmin vastustanut mainoksia sanoen, että kohdennettu mainonta "tekee hänet onnettomaksi".
Alussa WhatsApp maksoi 99 senttiä eikä näyttänyt mainoksia. Vuonna 2012 WhatsApp lupasi käyttäjilleen, ettei siinä tulla näkemään mainoksia.
– Muista: kun mainonta tulee mukaan kuvioihin, te, käyttäjät, olette tuote, perustaja Jan Koum kirjoitti tuolloin.
– Mainonta ei vain pilaa estetiikkaa, loukkaa älyäsi ja keskeytä ajatustesi kulkua. Jokaisessa yrityksessä, joka mainoksia myy, suuri osa heidän insinööreistään käyttää päivänsä datan keräämistä hioen, kirjoittaen parempaa koodia kerätäkseen kaiken henkilökohtaisen datasi, päivittäen servereitä, jotka kaiken datan säilyttävät ja varmistaen, että kaikki kootaan, lajitellaan, viipaloidaan, pakataan ja lähetetään eteenpäin.
Koumin mukaan kaiken data-analysoinnin lopputulema on kaiken lisäksi vain "hieman erilainen mainosbanneri selaimessasi tai puhelimesi ruudulla".
– Näinä päivinä yritykset tietävät kirjaimellisesti kaiken sinusta, ystävistäsi, kiinnostuksen kohteistasi ja tätä kaikkea he käyttävät myydäkseen mainoksia.
Käyttäjät vihaisia uudistuksesta
Perustajat Koum ja Acton ovat Independentin mukaan molemmat hylänneet WhatsAppin eivätkä pidä siitä, miten Facebook yrittää hyötyä sillä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Myös moni käyttäjä on mainosuutisen kuultuaan uhannut siirtyä Telegram-palveluun, joka toimii kuten WhatsApp.
– Joskus ajattelen, että on aika lähteä WhatsAppista, nimimerkki Mastermaker pohtii Twitterissä.
– No niin, kaikki, hylätään tämä laiva, nimimerkki Shahmi sanoo.
– Kun näen ensimmäisen mainoksen, poistan sovelluksen ja siirryn Telegramiin. Sitä on jo ihan liikaa, joka kolmas näkemäni julkaisu Instagramissakin on mainos, Tom kuvaa.
WhatsAppin hylkääminen on vaikeaa
Moni kuitenkin harmittelee sitä, että WhatsAppin hylkääminen on vaikeaa, sillä kaikki muut käyttävät sitä.
– Ihmiset eivät tykkää vaihtaa toiseen. Suurin osa on tyytyväinen WhatsAppiin. Juuri nyt ihmisillä ei lisäksi ole syytä siirtyä pois WhatsAppista. Mutta heillä saattaa olla sellainen, kun Facebook alkaa hyväksikäyttää ihmisten yksityisyyttä, nimimerkki Harshad pohtii.
"Jee, tämä on juuri sitä, mitä kukaan ei halunnut!" Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Lue kaikki lifestyle-aiheiset artikkelit!
Lähteet: Techradar.com, Independent.co.uk, Dailymail.co.uk, WhatsApp Blog