Tämä ei ole aprillia: Toyotalta ärhäkkä GR Corolla – 300 heppaa, leveämpi kori, hyvät pörinät, neliveto, keppivaihteet...

1:08img
Toyota GR Corolla on kaikkea muuta kuin arkinen perheauto. Tsekkaa videolta, miltä uutukainen näyttää ja kuulostaa!
Julkaistu 01.04.2022 11:06

Ville Järveläinen

Toyotan GR-mallistoon saapuu uusi rallihenkinen tulokas.

Toyotan sporttikolmikko GR Supra, GR86 ja GR Yaris kasvaa pian nelikoksi, sillä joukkoon liittyy GR Corolla. Vaikka Corolla on synonyymi arkiselle perheautolle, ei samaa voi sanoa tästä luomuksesta.

GR-kirjainyhdistelmä tulee Toyotan rallitallin Gazoo Racingin, nimestä. Kuten Yariksenkin kohdalla, myös Corollan GR-painoksen kyllä tunnistaa sellaisen kohdatessaan.

Corollan lokasuojia on levennetty edessä 20 milliä ja takana 30 milliä. Myös raideväliä on kasvatettu edessä 60 milliä ja takana peräti 85 milliä. Ilmaa imetään moottoriin tavismallia kookkaammasta etusäleiköstä, minkä lisäksi konepellin päälle on isketty ilmanottoaukot.

Lue myös: Toyotan pääjohtaja kuvattiin tekemässä Yariksen ratissa jotain, mitä harvemmin näkee Yariksen ratissa tehtävän

1,6-litrainen ahdettu rivikolmonen tarjoaa 300 hevosvoiman lisäksi miellyttävät pörinät, ja pidon riittävyydestä huolehtii GR-FOUR-nelivetojärjestelmä. Vaihteisto on manuaalinen, kuten auton luonteeseen hyvin sopii.

Myös Suomi tuli mainituksi Toyotan lehdistötiedotteessa. Corollan moottoriurheilusaavutuksista nostettiin nimittäin esiin muun muassa Jyväskylän MM-rallin voitto vuodelta 1975. Tuolloin Corolla Levinin ratissa urotekoja teki Hannu Mikkola.

Vuonna 2020 paljastetun GR Yariksen Suomi-yhteys on sen sijaan vieläkin vahvempi. Autoa on nimittäin kehitetty ja testattu Keski-Suomen sorateillä – aivan kuin japanilaisvalmistajan WRC-tykkiäkin.

Lue myös: Toyota teki Corollalle tempun, joka vaikuttaa jopa liian hyvältä ollakseen totta – tämän upeasti soivan polttomoottorin CO2-päästöt ovat tasan nolla

Lähde: Toyota

Tuoreimmat aiheesta

Autot