Tampere-Pirkkalan pienlentokone-onnettomuudessa kuollut lentäjä oli noin 50-vuotias ja kotoisin Pirkanmaalta, kertoo poliisi.
Poliisi tutkii onnettomuuden syytä Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) kanssa.
Otkes aloittaa tutkinnan onnettomuudesta ja tutkintaryhmä on jo nimetty.
– Tutkinnassa on kaksi keskeistä asiaa: lentokoulutustoiminnan tarkastelu, koska on selvää, ettei lento-oppilaalle saa käydä näin, sekä pelastustoimen tarkastelu, sanoo johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Näiden seikkojen lisäksi Otkes kerää tuhoutuneesta koneesta kaiken tiedon, mitä siitä on mahdollista saada.
– Todennäköisesti saamme koneen gps-laitteesta tiedot lentoradan, nopeudet ja korkeudet, Otkesin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen sanoo.
Otkes kerää myös tiedot lentäjän lentokoulutushistoriasta ja kuuntelee tämän lennonopettajia.
Alustava tutkinta aloitettiin jo keskiviikkona illalla. Aaltosen arvion mukaan tutkinnassa menee 3–4 kuukautta.
Lue myös: Näin Pirkkalan lentoturma tapahtui: Pienkone syöksyi jyrkässä kulmassa maahan – Otkesilla on hallussaan video onnettomuudesta
Rakettivarjon laukaisemiseen tarkoitettu räjähde piti purkaa onnettomuuskoneesta "kuin pommi"
Pelastustoimien osalta tarkastellaan esimerkiksi sitä, saapuiko paikalle oikea määrä oikeanlaisia pelastajia ja miten he toimivat.
Lisäksi Otkesia kiinnostaa koneessa ollut rakettivarjo. Rakettivarjoja on vain harvoissa pienemmissä koneissa. Nurmen arvion mukaan niitä koko Suomessa noin 200 koneessa.
Rakettivarjo toimii hätätilanteessa ikään kuin lentokoneen laskuvarjona, jonka ohjaaja voi laukaista. Varjo laukaistaan 200 gramman räjähteellä.
Tampere-Pirkkalan onnettomuudessa lentäjä ei voinut laukaista varjoa, sillä kone ei ollut riittävän korkealla maanpinnasta. Tällöin räjähde jäi koneeseen ja se hankaloitti pelastustoimia.
– Onnettomuuden jälkeen järjestelmä on voinut irrota paikoiltaan, ja sotkeutua vaikkapa ohjaajan jalkoihin. Sitä ei voi lähestyä noin vain, vaan se pitää purkaa kuin pommi, Nurmi sanoo.
Tampere-Pirkkalan kentällä onnettomuuskonetta lähestyneet pelastajat tunnistivat onnettomuuskonen punakeltaisista merkeistä, että koneessa on rakettivarjojärjestelmä. He aloittivat pelastustoimet purkamalla järjestelmän. Lopuksi pelastustoimi kaivoi kuopan ja räjäytti järjestelmän turvallisesti siellä.