Myyjän mukaan lähes 280 000 kilometriä ajetun dieselauton ei voi olettaa kestävän – "elinkaarensa päässä"

3:59img
Jos käytetyn auton kunto epäilyttää, voi myyjälle ehdottaa temppua, josta valitettavan harva on tietoinen. Katso videolta, mitä varovainen ostaja voi tehdä ennen kuin lyö kättä päälle.
Julkaistu 26.04.2022 06:31

Ville Järveläinen

Myyjän mukaan ostajan olisi pitänyt tietää, että "elinkaarensa päässä" olevaan Fordiin voi joutua tekemään isoja remontteja. Dieselmoottorinen Focus oli 12 vuotta vanha, ja sillä oli ajettu alle 300 000 kilometriä.

Kuluttaja osti tunnetun autoliikeketjun Porvoossa sijaitsevasta myymälästä 278 000 kilometriä ajetun dieselkäyttöisen Ford Focuksen loppuvuodesta 2020. Auto oli otettu käyttöön vuonna 2008, ja ostaja maksoi siitä 1 950 euroa.

Vain kolme kuukautta kaupanteon jälkeen Fordin kone leikkasi kiinni. Kuluttaja oli ehtinyt ajaa autolla noin 5 000 kilometriä.

Korjaamon mukaan kilometrit olivat dieselmoottorille vähäiset. Se arvioi korjauskustannuksiksi 2 000–3 000 euroa.

Lue myös: Alle 200 000 kilometriä ajettu Chrysler oli virhehankinta – ostaja teki masentavan huomion jo seuraavana päivänä

Auto vietiin myyjän pyynnöstä arvioitavaksi vielä toiselle korjaamolle, jossa korjauskustannuksiksi kerrottiin noin 1 700 euroa. Kuluttaja kuitenkin huomautti, että tähän arvioon sisältyvä moottori oli väärän tyyppinen, ja sen vaihtaminen autoon edellyttäisi vaihteiston välitysten muuttamista tai jopa vaihteiston vaihtamista. Myyjä onnistui löytämään toisenkin käytetyn moottorin, jonka se olisi voinut vaihtaa autoon 1 550 eurolla.

Kuluttaja vaati kaupan purkamista sekä runsaan 650 euron hyvitystä ansionmenetyksestä.

Myyjä ei vaatimuksiin suostunut, koska sen mukaan auto oli jo "elinkaarensa päässä", eivätkä isommatkaan remontit voi sen mukaan tulla enää yllätyksenä. Sen mielestä ostajan on varauduttava auton hintaa suurempiin korjauskustannuksiin.

Myyjä tarjoutui osallistumaan korjauskustannuksiin 30 prosentilla tai vaihtoehtoisesti ostamaan auton takaisin 500 eurolla. Yhteisymmärrystä ei löytynyt, joten asia eteni kuluttajariitalautakuntaan.

Näin ratkaistiin

Kuluttajariitalautakunnan mukaan auto ei ole kestänyt niin pitkään kuin kuluttajalla on ollut oikeus odottaa. Tapausta selvittäessä esiin ei ole noussut sellaisia seikkoja, jotka antaisivat olettaa, että moottorin hajoaminen on ollut seurausta kuluttajan toiminnasta.

Vaikka myyjä totesikin auton olevan elinkaarensa päässä, ei kuluttajariitalautakunta katsonut, että auto oli myyty kuluttajalle sellaisena. Autoa ei oltu kauppakirjan perusteella myyty esimerkiksi korjattavaksi. Tästä syystä lautakunta katsoi, että auto on ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Kuluttajariitalautakunta ei nähnyt perusteita ansionemenetysten korvaamiselle, mutta sen mukaan kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa. Se suositti yksimielisesti, että myyjäliike palauttaa kuluttajalle kauppahinnan vähennettynä 0,10 euron käyttöhyödyllä kilometriltä.

Lue myös: Kosteusvaurion kärsinyt Fiat myytiin kunnostettavaksi – ostaja yritti purkaa kaupat tajuttuaan mitä tuli hankittua

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Autot