Pitäisikö Suomen valita kesä- vai talviaika? Liikenneturvallisuuden kannalta toinen on selvästi parempi

Kellojen siirtelystä ollaan kovaa vauhtia luopumassa, mutta tämän hetken kuumin kysymys on se, kumman ajan Suomi valitsee. Jos asiaa tarkastellaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta, on Liikenneturvan teettämän alustavan laskelman mukaan toinen vaihtoehdoista toista parempi.

Projektitutkija Raimo Tengvall ruotii Liikenneturvan Liikennevilkku-blogissa kesä- ja talviajan vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Katso pääkuvan videolta, miten kuljettaja voi ehkäistä väsymystä ratin takana.

Liikenneturvan teettämässä alustavassa laskelmassa on tutkittu, millaisia vaikutuksia jompaan kumpaan aikaan pysyvästi siirtymisellä olisi liikenneonnettomuuksien määrään. Vaikka laskelma on Tengvallin mukaan tarkoitettu lähinnä keskustelun avaamiseksi, on sen lopputulema yksiselitteinen: Pysyvä talviaika olisi nykyistä turvattomampi, kesäaika puolestaan hieman turvallisempi.

Valoa iltaan vai aamuyöhön?

Jos maaliskuun lopulta lokakuun lopulle ei olisi enää kesäaikaa vaan talviaika, aurinko nousisi ja laskisi tunnin aiemmin.

– Aamuvarhaisella ja aamuyöllä tästä aiemmasta auringonnoususta olisi iloa vain harvoille. Onnettomuuksia tapahtuu aamuyön tunteina hyvin vähän, Tengvall kirjoittaa.

– Sen sijaan kesäajan iltoihin vaikutus olisi dramaattisempi. Auringon laskeminen tuntia aiemmin osuisi aikaan, jolloin ihmisiä on liikkeellä ja onnettomuuksia tapahtuu moninkertaisesti enemmän kuin aamuyöllä, hän toteaa.

"Pieni parannus, mutta parannus kuitenkin"

Pysyvän talviajan seurauksena Suomessa tapahtuisi vuodessa noin 400 liikenneonnettomuutta nykyistä enemmän. Viidessä vuodessa onnettomuudet lisääntyisivät siis lähes kahdella tuhannella.

Pysyvä kesäaika puolestaan parantaisi liikenneturvallisuutta erityisesti talvikuukausina. Sen ansiosta onnettomuudet voisivat vähentyä noin 250:llä vuodessa.

– Aamulla tapahtuu vähemmän liikennevahinkoja kuin iltapäivällä. Sen ansiosta aamuruuhkan turvallisuusheikennykset olisivat vain noin puolet siitä, miten iltapäiväruuhkan turvallisuus paranisi.

– Pieni parannus, mutta parannus kuitenkin nykytilanteeseen.

Pysyvän kesäajan myötä onnettomuuksia olisi vuodessa arviolta 650 vähemmän kuin pysyvän talviajan tapauksessa. 

Liikenneonnettomuudet johtavat usein myös henkilövahinkoihin. Pysyvä kesäaika voisi vähentää loukkaantumisia vuodessa 70:llä – pysyvä talviaika puolestaan lisäisi niitä 130:llä nykyiseen verrattuna.

"Olemme samanlaisia ainakin yhdessä asiassa"

Tengvall muistuttaa, että kyseessä on vasta aivan ensimmäinen hahmotelma vaikutuksista.

– Tarkempi tutkimus aiheesta voisi olla kiireellistä tehdä, kun päätös tulevasta aikavyöhykkeestä on tehtävä jo alkuvuodesta 2019.

– Kaikki me olemme samanlaisia ainakin yhdessä asiassa. Näemme paremmin päivänvalossa kuin pimeällä.

Lue myös:

    Uusimmat