Pohjola irtisanoi tuhansia epidemiavakuutuksia – ei korvaakaan koronan aiheuttamia menetyksiä: "Aika petetty olo"

Vakuutusyhtiö Pohjola on irtisanonut tuhansien yritysasikkaidensa epidemiavakuutuksia. Syynä on koronaviruspandemia, jonka aiheuttamia kuluja epidemiavakuutus ei nimestään huolimatta kata. Nyt vakuutusehtoja on tarkoitus muuttaa.

Ainakin 50 tapausta on päätymässä Helsingin käräjäoikeuteen saakka, kertoo Helsingin Sanomat. Pohjola Vakuutus on osa OP Ryhmää.

Omaisuuden ja toiminnan vakuuttamisen johtaja Leena Leijala Pohjola Vakuutuksesta kertoo, että vakuutusehtoihin täytyi tehdä muutoksia tartuntalain muuttumisen vuoksi.

– Epideamiakeskeytysvakuutus ei nimestään huolimatta ole suunniteltu maailmanlaajuisen pandemiatilanteeseen, jos valtion tasolta määrätään laajamittaisia rajoituksia yrityksen toimitaan, Leijala kertoo.

Sen sijaan vakuutus kattaisi nykyisellään yksittäisen tapauksen aiheuttamia menetyksiä, kuten salmonella- tai norovirustartunnasta aiheutuvat siivouskulut.

Leijalan mukaan tällä hetkellä vakuutusyhtiöillä ei ole ollenkaan saatavilla koronan aiheuttamien menetysten kattavaa vakuutusturvaa edes ulkomaisilla yhtiöillä. Myöskään vakuutusyhtiöille ei ole saatavilla jälleenvakuutussuojaa pandemian varalle.

Kuntosaliyrittäjä pettyi vakuutusyhtiön toimintaan

Epidemiavakuutuksia ostivat koronaepidemian puhjetessa esimerkiksi ravintola- ja kuntosaliyrittäjät. Vakuutusten irtisanomisen yhteydessä ainakin osalle kuntosaliyrittäjille kerrottiin, ettei heille olisi alun perinkään pitänyt kyseistä epidemiavakuutusta myydä.

Yksi vakuutuksenottajista, kuntosaliyrittäjä Elina Koponen on pettynyt Pohjola Vakuutuksen toimintaan. Hän lisäsi kuntosalin vakuutuksiin epidemialisän noin vuosi sitten.

– Kyllä vakuutus meille myytiin pandemiakeskeytysturvana eli jos hallitus päättäisi sulkea kuntosalit, niin meillä olisi mahdollisuus saada korvausta menetetystä tulosta.

Vakuutuksen irtisanomisesta kerrottiin kirjeellä pari viikkoa sitten.

– Kirjeessä sanottiin, että vakuutus irtisanotaan yksipuolisesti. Tilalle tarjottiin uutta vakuutusta ja annettiin ymmärtää, että heidän päässä on kyse vain pienestä ehtojen muutoksesta, eikä muutoin vakuutuksessa mikään muutu, Koponen kertoo.

Uudessa vakuutuksessa oli kuitenkin rajattu pois Covid19 ja siihen liittyvät toimenpiteet.

– Kyllä on vähän petetty olo, että mistä olen oikein maksanut. Luottamus vakuutusyhtiöön ja erityisesti Pohjolaan on huojunut. Tuntuu epäreilulta, että myydään vakuutus epidemiaturvalla ja yritys maksaa kiltisti vakuutusmaksut. Sitten, kun alkaakin näyttää siltä, että vakuutusyhtiö voisi joutua korvausvelvolliseksi tai se riski ainakin kasvaa, niin vakuutusyhtiö yksipuolisesti irtisanoo vakuutuksen, Koponen jatkaa.

Koponen kokee, että vakuutuksesta on maksettu turhaan. Kuntosaliyrittäjä aikoo viedä asian eteenpäin ja kaipaa liikunta- ja kuntokeskusalalle reilua peliä.

Lue myös:

    Uusimmat