Koronamaskia pitävä henkilö voi välttyä liikennevirhemaksulta, sillä tieliikennelain perusteella kuljettajan on oltava tunnistettavissa peltipoliisin kuvasta.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo, että asia harkitaan aina kuvan perusteella.
– Aina kaikissa järjestelmissä on porsaanreikiä, Pasterstein toteaa.
Hänen karkea arvionsa on, että yksi sadasta automaattisesta liikenteenvalvontakameran tallentamasta kuljettajasta käytti kasvojensa edessä jonkinlaista kangasta tai suojainta.
Lue myös: Tällä kertaa peltipoliisi jäi kakkoseksi! Miehen ylinopeussakot kumottiin tämän kuvan perusteella – väitti autonsa olleen "lainassa"
Maski ei suojaa elävältä poliisilta
Pasterstein haluaa muistuttaa teillä liikkujia siitä, että lait on tehty suojaamaan heikompaa.
– Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista ja itsekästä. Ylinopeutta ajava vaarantaa henkensä lisäksi kaikkien muidenkin hengen, hän sanoo.
– Sellainen kikkailu, jotta ei saa jotakin sakkoa ei ole minusta järkevää, hän toteaa kasvojen peittämisestä liikenteessä.
Hän muistuttaa, että ylinopeuskuskeja otetaan kiinni muillakin kuin automaattivalvonnalla. Poliisilla on vajaa 400 henkilötyövuotta perinteistä kentällä tapahtuvaa henkilöliikennevalvontaa, kun automaattivalvonnassa on noin 70 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosina laskettuna 85 prosenttia valvonnasta on siis yhä hoidettu perinteisin menetelmin.
– Kyllä ylinopeuskuskit jäävät jossain kiinni. Valvontaa riittää kentällä ja kiinnijäämisriski on todellinen, hän toteaa.
Lue myös: Miten tolppamaksusta voi valittaa? Uusi tieliikennelaki muuttaa käytännön – tämä sinun kannattaa asiasta tietää!
Epäonnistuneet valokuvat oikea ongelma
Naamioituneet kuljettajat ovat Pastersteinin mukaan automaattivalvonnalle marginaaliongelma. Isompi haaste liittyy siihen, että heikon kuvanlaadun vuoksi isossa osassa kuvia ei ole tunnistettavaa kuljettajaa. Epäonnistuneiden kuvien vuoksi noin puolet peltipoliisin kuvaamista kuskeista ei saa postiinsa liikennevirhemaksua tai huomautusta, vaikka rekisterikilpi olisikin luettavissa, sillä kuljettajaa ei voi tunnistaa kuvasta.
Uuden lain myötä poliisin on panostettava automaattisen liikennevalvonnan kameroihin kuvanlaadun osalta. Haastetta tuo se, että kamerassa on kulloinkin käytössä vain yhdenlaiset säädöt, joilla pitäisi saada kuvia monenlaisissa olosuhteissa.
– Valokuvaus on haastavaa eivätkä kaikki kuvat voi onnistua, Pasterstein toteaa.
Uudet kamerat tarjoavat poliisille jo parempaa kuvanlaatua, mutta samalla on tullut ilmi toinen ongelma: Uusissa kameroissa ei ole lippaa linssin yläpuolella, mikä häiritsee kuvausta esimerkiksi sateella.