Belgian poliisi varoittaa painamasta Facebookin reaktionappuloita, kertoo Independent.
Facebook julkaisi helmikuussa reaktionappulat, joilla käyttäjät voivat ilmaista tunteitaan muutenkin kuin tykkäämällä. Käyttäjät olivat jo pitkään toivoneet Facebookiin En tykkää -painiketta, johon uudet reaktiot myös osaltaan vastasivat.
Reaktionappulat eivät ole kuitenkaan vain käyttäjien iloksi – niiden avulla Facebook pyrkii kohdentamaan mainoksia käyttäjilleen entistä paremmin.
Belgian poliisi varoittaakin nettisivuillaan käyttämästä reaktionappuloita, mikäli haluaa säilyttää yksityisyytensä.
Käytännössä reaktioiden avulla selvitetään kellonaikoja, jolloin ihmiset ovat kaikkein todennäköisemmin hyvällä tuulella eli milloin mainoksia kannattaa näyttää.
– Reaktioiden avulla Facebook pystyy määrittämään tarkasti hyvän paikan seinälläsi mainoksille, joiden se olettaa herättävän juuri sinun kiinnostuksesi, poliisin virallisilla sivuilla kerrotaan.
Facebookin sivuilla kerrotaan, että mainostajat näkevät erittelyn reaktioista sivunsa kävijätiedoissa. Eri reaktioilla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä: Facebook tulkitsee reaktion aina kiinnostukseksi. Täten esimerkiksi vihainen reaktio ei tarkoita sitä, että kyseistä sisältöä alettaisiin näyttää käyttäjälle vähemmän – päinvastoin.
Lähde: Independent