Alkoholin nettitilaamisen suosio on kasvanut merkittävästi. Tulli aloitti tehovalvonnan lisäämällä kymmenen henkilöä keskittymään ainoastaan alkoholiin.
Tulli ja verottaja ovat aloittaneet alkoholin nettikauppaan tehovalvonnan. Viranomaiset muistuttavat, että jos nettikaupasta tilatusta alkoholista ei ole maksettu veroja, niin jälkikäteen maksuun tulevat verot nostavat kaljalaatikon tai kolmen litran viinipussukan hinnan jopa kaksinkertaiseksi.
Valvontaa tullissa tekevien työntekijöiden määrä on lisätty kymmenellä hengellä. Se ei kuulosta paljolta, kun Tullilla on jo ennestään satoja työntekijöitä valvomassa satamia. Heillä on kuitenkin kymmenittäin erilaisia valvontatehtäviä. Tehovalvontaan tuodut ihmiset keskittyvät ainoastaan alkoholiin.
Normaalisti Tullin valvontaan jää vuosittain satoja tuhansia pulloja alkoholia. Kuulostaa paljolta, mutta se on hyvin vähän. Kansainvälisten arvioiden mukaan viranomaiskontrolliin jää 5–10 prosenttia säännöstenvastaisista tuotteista, joten valvonnan ohi saattaa kulkea 10–20-kertainen määrä juomia. Verottajan mukaan tästä kertyy jopa 100 miljoonan euron veromenetys.
Nettiviina kutkuttaa
Juuri kukaan ei maksa ostoksistaan veroja. Verottajan tuoreiden tilastojen mukaan kuluvana vuonna myyjät ja ostajat ovat oma-aloitteisesti ilmoittaneet alkoholin etämyynnistä maksettavia veroja 372 305 euroa. Tämä pitää sisällään alkoholiveron ja juomapakkausveron.
Suurin osa tilatuista juomista on halpoja viinejä ja oluita. Keräilijöiden arvoviinit ja kalliit konjakit muodostavan viranomaisten mukaan vain murto-osan tilatuista juomista.
Verohallinnon valvonnan perusteella on tänä vuonna määrätty maksuun veroja 130 kertaa enemmän, eli lähes 48 miljoonaa euroa. Nämä verot kohdistuvat vuosille 2019–2022.
Tiedolla verotuloja
Jäävätkö nyt kaikki onneaan kokeilevat nyt kiinni? Tuskin, mutta valvontaa tehostaa niin sanottu ”tietopohjaisen riskianalyysi”.
Tehovalvontaa ei tehdä pistokokeilla, joissa tullimiehet kurkkivat rekkojen sisään nähdäkseen, onko lastissa alkoholia.
– Emme pysäyttele sattumanvaraisesti rekkoja. Valvontaa kohdistetaan korkean riskin kuljetuksiin, joiden verotusta ei ole hoidettu asianmukaisesti, sanoo Tullin valvontaosaston johtaja Sami Rakshit.
Tullilla ja verottajalla on paljon tietoa verkon alkoholikaupasta ja siihen liittyvistä kuljetuksista.
– Me pidämme yllä listaa siitä, mitkä kauppiaat toimivat tällä tuotealueella. Lisäksi Tullilla on havaintoja tavaraliikenteestä. Näiden tietojen perusteella voimme keskittyä korkean riskin kohteisiin, sanoo verohallinnon ohjaus- ja valvontapäällikkö Sami Peltola.
Vuoden 2023 loppuun kestävä kampanja maksaa lähes kolme miljoonaa euroa.
– Kyllä tarkoituksena on, että verohyödyt ylittävät kampanjan kustannukset, sanoo Rakshit.
Verotuotot ovat vielä arvoitus
Osa veroista maksatetaan ostajilla, osa ulkomaisilla verkkokaupoilla. Rakshit tai Peltola eivät vielä osaa arvioida, kuinka paljon verotulot kasvavat tehovalvonnan myötä.
Merkittävä osa kampanjan vaikutuksista syntyy Peltolan mukaan siitä, kun kansalaiset ja verkkokaupat ryhtyvät ahkerammin maksamaan veroja. Osa suomalaisista myös huomaa, että juomia on halvempaa ja helpompaa ostaa Alkosta tai marketista.
– Jo nyt olemme huomanneet verkkokauppojen ehdoissa muutoksia, sanoo Peltola.
Onko tehovalvonta siis oikeastaan julkisuuskampanja?
– Ei. Aina on ihmisiä, jotka arvioivat kiinnijäämisriskiä, mutta valtaosa suomalaisista on hyvinkin veromaksumyönteisiä ja haluaa hoitaa velvoitteensa, sanoo Peltola.
Moni kuljetus tulee läpi. Eikö ostajan kannata maksaa verot vasta sitten kun viranomaiset niitä vaativat? Peltolan mukaan ei.
Verottaja voi lätkäistä veronkorotuksen, jos näyttää siltä, että ”verovelvollisen toiminta osoittaa ilmeistä piittaamattomuutta verotusta koskevista velvoitteista. Arvioidusta veron määrästä veronkorotus on 25 prosenttia.”