Polttoaineiden päästökauppa puolittaisi liikenteen päästöt, arvioivat taloustutkijat – pienituloiset ja maaseudun asukkaat suurimpia kärsijöitä
Aalto-yliopiston professori muistuttaa, että kaikki päästörajoitteet maksavat.
Liikennepäästöjen puolittaminen onnistuu parhaiten polttoaineiden päästökaupalla, käy ilmi Aalto-yliopiston tutkijoiden tuoreesta raportista.
Tutkijat saivat liikenne- ja viestintäministeriöltä tehtäväkseen selvittää, mikä ratkaisu olisi paras päästöjen vähentämiseen. Tutkijat päätyivät lopulta polttoaineiden päästökauppaan, koska se kuormittaa taloutta ja kuluttajia vähiten.
– Kaikki muut tavat päästä tavoitteeseen olisivat väistämättä kalliimpia, sanoo Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liski, yksi raportin laatijoista.
Lue myös: Näin veronkiristyksiin reagoitiin Helsingin bensapumpuilla: "Kyllähän se päättömältä tuntuu"
Käytännössä päästökauppa toimisi niin, että polttoaineen jakelijat ostaisivat valtiolta huutokaupassa lupia polttoaineen myymiseen. Luvan hinta sidottaisiin polttoaineen sisältämään hiileen, päästöihin.
Lopputuloksena on polttoaineen kallistuminen, mikä taas muuttaa ihmisten kulutuskäyttäytymistä. Esimerkiksi mökkimatkan hinnan kallistuessa osa ihmisistä vähentäisi mökkeilyään.
Suomi on pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitusohjelmassa sitoutunut puolittamaan liikennepäästönsä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.
Hyvityksiä työmatkalaisille
Raportin mukaan päästökauppa takaisi sen, että tavoitteisiin päästään varmasti, vaikka muu järjestelmä pysyisi ennallaan. Etukäteen ei voi kuitenkaan ennustaa, mille tasolle polttoaineen hinta kohoaisi.
Kovimmin päästökauppa rasittaisi kuljetusintensiivistä teollisuutta, pienituloisia ja maaseudulla asuvia.
– On osapuolia, joille tämä järjestely voi tulla henkilökohtaisessa elämässä kalliimmaksi kuin vaikkapa sähköautotuki, Liski myöntää.
Raportissa kuitenkin ehdotetaan, että tällaisille ryhmille voitaisiin myöntää hyvityksiä.
Liskin mukaan päästökauppa tuottaisi valtiolle miljardien eurojen tulovirtoja ja niitä voisi käyttää esimerkiksi autolla liikkuvien työmatkalaisten hyvityksiin.
Lisäksi päästökauppa lisäisi väistämättä bensaturismia rajaseuduilla. Liski ei kuitenkaan usko, että se romuttaisi koko järjestelmää.
"Ei voi myydä win–win-ratkaisuna"
Raportissa tehdään hyvin selväksi, että kaikilla päästötoimilla on hintansa, eikä mikään malli tulisi nykyistä järjestelmää halvemmaksi kuluttajalle.
– Siitä ei pääse mihinkään, että päästörajoitteet maksavat aina. Ei tätä voi myydä minään win–win-ratkaisuna, Liski sanoo.
Hiiliveroon siirtyminen ei saa raportissa tutkijoilta suurta kannatusta.
– Emme tiedä, kuinka korkea polttoaineen hinnan pitäisi olla, jotta se ohjaisi kulutuskäyttäytymistä. Sen takia hiiliveroa ei voi ottaa lähtökohdaksi.
Päästökaupassa polttoaineen hinta määräytyy itsestään sellaiseksi, että se ohjaa kulutusta. Varsinaiset valinnat jäisivät kuitenkin kuluttajalle itselleen.
Sähköautotuki ei kannata
Raportissa todetaankin jyrkästi, että ihmisten valintojen suora ohjaaminen johtaa aina tehottomaan ratkaisuun.
Tutkijoiden mukaan erilaiset tuet, kuten sähköautotuki, tulisivat lopulta kalliiksi eikä tavoitteisiin päästäisi tarpeeksi varmasti. Liskin mielestä Suomen ei pidä lähteä mukaan esimerkiksi merkittäviin sähköautotukiin.
– Autonvalmistajat lobbaavat ja "kilpailuttavat" maita sillä, kuka sähköautot saa. Suomella ei ole rahaa kilpailla sähköautoista Norjan tai ylipäätään kenenkään kanssa.
Lue lisäksi: Auton omistaminen on Suomessa niin kallista, että matkustaminen taksilla voi tulla halvemmaksi
Liski arvioi, että päästökauppamalli saataisiin rakennettua nykyisen järjestelmän päälle puolessatoista vuodessa. Yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä epäselviä.
– Tässä kohtaa pitäisi palkata armeija lakimiehiä, jotka katsovat, missä ovat lakitekniset haasteet. Kaikki edellytykset pitäisi olla, hän arvioi.
Uusimmat
-
00:00
Kemin keskustassa käynnissä usean partion poliisioperaatio
-
22:46
Laosissa kuuden turistin epäillään kuolleen metanolimyrkytykseen – yksi hostelli tikunnokassa
-
22:17
Tuomas Sammelvuo jättää valmennuspestinsä
-
22:01
Norjan prinsessa Mette-Marit joutui rajuun mankeliin ennen liittymistään kuninkaalliseen perheeseen – nuoruuden villit teot nousivat tapetille
-
21:49
Kärppien taaperrus sen kuin jatkuu – nyt tuli nokkaan TV-ottelussa
-
21:34
Historiallinen tapaaminen Lontoossa: Maailman pisin ja lyhyin nainen kohtasivat
-
21:22
Tämä on nähtävä: Raimo Helmiseltä melkoinen reaktio kuohuttavaa ratkaisuun – ei voinut uskoa silmiään
-
21:08
Ähtärin pandat ovat matkalla kohti Kiinaa
-
21:07
HS: Venäläinen sotalaiva ankkuroitui samaan salmeen kiinalaisaluksen kanssa
-
21:03
Uskomaton SaiPa! Kymmenes voitto putkeen – Tappara nurin dramaattisessa huippuottelussa
-
21:00
Shokkipaljastuksia ja strippariyllätys – muistatko vielä nämä epäonniset Salkkarit-häät?
-
20:40
Tuomareilta räikeä virhe TV-ottelussa – Kärppien tasoitus hylättiin raitapaitojen takia
-
20:20
Conor McGregor sai raiskaustuomion
-
20:19
Putin kertoi uutta tietoa ohjuksesta – Ylellä asiantuntija tyrmää väitteet ja osoittaa oudon yksityiskohdan hyökkäyksestä
-
20:06
Kärppiä viedään taas kerran – Marko Anttilasta outo näky
-
19:46
Nyt kuohuu: Rikard Grönborg pillastui SaiPa-tähden tempusta – sitten raivostui Raimo Helminen
-
19:30
Bachelor-Joonaksen tyly vastaus kummastuttaa katsojia – nyt Maija avautuu, miksi meni keskeyttämään treffit
-
19:29
Suomen vanhin keilaaja ja hulvaton takaa-ajo Yhdysvalloissa – katso, mitä hyvää meillä ja maailmalla on tapahtunut!
-
19:26
Päävalmentaja syrjään suomalaistaiturin ja supertähtien Inter Miamista – korvaajaksi Lionel Messille hyvinkin tuttu nimi
-
19:04
Puolustusvoimien komentaja Janne Jaakkola kertoo, mitä hän nyt Ukrainan sodassa seuraa
-
Lataa lisää