Kasvatusasiantuntija moittii kovin sanoin kouluihin hiipinyttä suorituskeskeisyyttä ja osaamisen korostamista.
Kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylän mukaan jo hyvin pieniltä lapsilta vaaditaan oppimissuorituksia vaikka heille pitäisi opettaa elämäntaitoja.
– Eihän nykyään kouluissa edes mainita sanaa kasvatus. Siellä oppijat oppivat tulevaisuuden osaajiksi, ja sillä Suomi yritetään saada maailman kärkeen 2030 mennessä. Se, että kaikilta vaaditaan korkeaa osaamista, alkaa olla jo koulujen arkea, Uusikylä sanoi SuomiAreenassa Porissa.
Uusikylän mielestä suorituskeskeisyys lisää oppilaiden ahdistusta.
– Pitäisi muistaa kiusaamiskeskustelun ja koko kouluelämän suhteen, että koulu on kasvatusta ja elämää varten. Se on elämää yhdessä 12 vuotta, ja sinä aikana opitaan elämään yhdessä. Miksi hoetaan vain osaamista ja menestymistä? Koulukiusaajissa voi olla niitäkin, jotka eivät kestä sitä, että isä sanoo olleensa hyvä ja että lapsen pitää olla vielä parempi. Psyykkinen kuorma menestymisen suhteen voi aiheuttaa kiusaamista.
Uusikylän mielestä koulukiusaamista on vaikea torjua yleisillä toimintaohjeilla.
– Ohjeita tarvitaan, mutta se perusasia on se koulun henki. Ja siihen liittyy voimakas yhteisöllisyyden tunne, että tämä on meidän koulu, me hyväksymme toisemme ja sitoudumme käyttäytymään kunnolla. On aivan olennaista on, että kodit ovat yhteistyössä koulun kanssa.