Jokainen polttoaineenkulutusta seuraava autoilija on todennäköisesti havainnut, ettei autojen kulutuslukemat käytännössä vastaa valmistajan ilmoittamia lukuja. Ero johtuu nykyisin käytettävästä testausmenetelmästä, joka ei vastaa juurikaan todellista ajamista. Ilmoitetut luvut toimivat lähinnä vertailuarvona eri autojen välillä.
Autonvalmistajilla on puolestaan asetettu tavoitearvot, joihin valmistajan autojen tulisi päästä. Tämä on johtanut siihen, että autoja on saatettu optimoida toimivaan laboratoriossa ajettavalle testisyklille pienemmän kulutuksen toivossa.
Mittaustapaan on kuitenkin tulossa muutos lähitulevaisuudessa. EU:n lanseeraama uusi RDE-mittaus (Real Driving Emissions) suoritetaan normaalin liikenteen seassa, jolloin lukemat ovat lähempänä kuluttajien saavuttamia lukemia. Ranskalainen PSA Peugeot Citroën on ensimmäisenä autonvalmistajana julkaissut tulevaa testisykliä mukailevalla mittauksella saavutetut kulutusarvot.
Pariisin läheisyyteen tehty testireitti on kehitetty yhteistyössä ranskalaisten Transport & Environment ja France Nature Environmet -kansalaisjärjestöjen kanssa. Reitti sisältää 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 kilometriä maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritieajoa. Kuljettajan lisäksi autossa on mittauksen aikana matkustaja sekä matkatavaraa.
PSA teki mittauksen kolmella suosituimmalla automallillaan. Saavutetut tulokset poikkeavat odotetulla tavalla nykyisistä ilmoitettuista lukemista, ja ovat lähellä valmistajan aikaisemmin asiakkailtaan keräämää todellista tietoa. Yhtenä esimerkkiautona toimi Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI100. Kyseiselle autolle nykyään ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus on tällä hetkellä 3,6 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 92 g/km. Uudella mittaustavalla saadut lukemat ovat 5,0 l/100 km ja noin 130 g/km. Suhteellisesti muutos on iso ja voi vain kuvitella, kuinka isoja erot tehokkailla ja isoilla moottoreilla varustetuilla autoilla tulevat olemaan.
Uudella mittaustavalla on varsin laajat vaikutukset. EU-tasolla tämä tuo haasteita autonvalmistajille päästä lainsäätäjien määrittelemiin tavoitelukuihin valmistettujen autojen keskimääräisten päästöjen osalta. Lisäksi esimerkiksi Suomen autoverotus perustuu tällä hetkellä valmistajan ilmoittamiin CO2-päästöihin, joten periaatteessa kaikkien autojen autoveron määrä tulee kasvamaan. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten autoverojärjestelmä sopeutuu uudistuvaan mittaustapaan ja nouseviin päästölukemiin.
PSA jatkaa käytännön kulutusten mittauksia, ja on ilmoittanut julkaisevansa ennen kesää kaikkiaan 30 automallinsa todelliset kulutuslukemat.