Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
Ladattavien hybridien kulutus on moninkertainen ilmoitettuun verrattuna, mikäli autoa ei ladata säännöllisesti. Asia käy ilmi leasingautoja tarjoavan yhtiön datasta.
Leasingautofirma LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sille palautuneiden ladattavien hybridien todellinen kulutus on autojen datan mukaan keskimäärin 3,5 kertaa suurempi kuin valmistajat ilmoittavat.
LeasePlan kertoo laskeneensa vapaan autoedun autojen datasta, että palautettujen lataushybridien keskikulutus on ollut 7,64 litraa sadalla kilometrillä. Tämä luku on erittäin korkea, kun huomioidaan, että valmistajat ovat ilmoittaneet samojen autojen keskikulutukseksi 2,24 litraa satasella.
Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.
LeasePlanin mukaan sille on palautettu autoja myös täysin käyttämättömillä latauskaapeleilla, mikä antaa olettaa, ettei autoa ole ladattu lainkaan.
Useiden lataushybridien kulutus on ollut yli 4,5-kertainen verrattuna valmistajien ilmoittamaan kulutukseen. Kulutus on ollut monilla autoilla kymmeniä prosentteja korkeampi kuin saman mallin bensiinimoottoriselle autoille luvattu kulutus on.
86:n lataushybridiauton joukosta vain kahden todellinen kulutus oli alle kaksinkertainen verrattuna luvattuun kulutukseen.
– Palautuneiden autojen dataan perustuvat laskelmat tukevat eurooppalaisia tutkimuksia, jotka ovat tuoneet hybridien todellisen kulutuksen ongelmat esille, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi sanoo yhtiön tiedotteessa.
Vihreitä bonuksia väärille kuskeille?
Lataushybridien nykyinen käyttö ei vastaa niitä tavoitteita, joita yritysten hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet edellyttävät.
LeasePlanin mukaan hybridiauton valitsevat työntekijät saavat joissakin yrityksissä rahapalkkion, joka ei kuitenkaan mene oikeaan osoitteeseen silloin jos autoa ei ladata, ja todellinen kulutus on moninkertainen luvattuun verrattuna.
– Yrityksille on tärkeää, että autopolitiikka tukee niiden hiilijalanjäljen pienentämistä ja päästötavoitteisiin pääsyä, Märijärvi jatkaa.
Yhtiö alkaa ensi vuodesta alkaen tarjoamaan ladattavan hybridin liisaaville kotilatauslaitteita, joiden se toivoo kannustavan auton lataamiseen nykyistä enemmän.
Vastaavia tuloksia muuallakin
Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.
Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.
Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.
Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.
Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä yli puolet ajetaan sähköllä.
Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.
Uusimmat
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
20:05
Grahn-Laasonen: Nikotiinipussien maut rajataan kahteen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo herää toisen vierestä
-
19:57
Uutta tietoa Kanadan mysteerimöykyistä: "Ei luonnollista alkuperää"
-
19:49
Trumpin nimittämä tuore oikeusministeri Matt Gaetz vetäytyy pestistään
-
19:38
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä lähes 18 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
19:30
Näin marraskuun Jari-myrskyssä surffataan – "Emme olleet ikinä nähneet vastaavaa"
-
19:26
Nyt uudesta ohjuksesta puhuu Putin: "Meillä on oikeus iskeä maihin, joiden ohjuksia Ukraina käyttää iskuissa Venäjälle"
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
Lataa lisää