Red Bullin ja Mercedeksen uudet F1-tykit saivat hylätyn arvosanan FIA:n kolaritestissä, uutisoi italiankielinen Motorsport.com viikonloppuna.
LUE MYÖS: Näinkö Lewis Hamiltonin F1-uran kohtalo ratkeaa? FIA julkaisi tietoa Abu Dhabin tutkinnasta
Motorsport.comin italialaistoimittajan Franco Nugnesin mukaan Red Bullin ensi kauden F1-auton RB18:n keula ei läpäissyt FIA:n kolaritestin kriteerejä, mikä pakottaa tallin pääsuunnittelijan Adrian Neweyn takaisin piirustuspöydän äärelle.
Kolaritestin hylkytuomio ei kuitenkaan ole Nugnesin mukaan herättänyt valtavaa huolta tallin tehtaalla Milton Keynesissa, sillä keulan vahvistaminen onnistunee pienillä muutoksilla.
Neweyn uusin luomus on sivuston mukaan yleisellä tasolla herättänyt suurta mielenkiintoa kilpailijatalleissa, sillä F1-neron väitetään löytäneen äärimmäistä aerodynaamista pitoa tuovan ratkaisun auton pohjan suunnittelussa.
Red Bullin lisäksi myös Mercedeksellä on ollut ongelmia läpäistä kolaritestiä ensi kauden F1-autonsa kanssa, väittää Nugnes. Toimittajan mukaan auto ei täyttänyt FIA:n turvallisuuskriteerejä sivutörmäyksessä, mikä puolestaan aiheuttaa tallin siirtymisen "B-suunnitelmaan" auton kehittelyssä.
Nugnesin mukaan vain päiviä sitten testissä hylätty versio oli valmistajamestarin "äärimmäinen suunnitelma", josta siirrytään nyt konservatiivisempaan ratkaisuun.
Englannin Brackleyssa majaansa pitävä Mercedes kiirehti kuitenkin vielä sunnuntaina kiistämään sivuston väitteen, ja tallin tiedottaja ilmoitti Mercedes W13 -auton läpäisseen FIA:n testit jo viikkoja sitten.
– Suoritimme homoloiginnin jo useita viikkoja sitten, tallista kerrottiin GP Blog -sivustolle.
Lisäksi sivutörmäystestin läpäisy ei sivuston mukaan ole enää edes pakollista formula ykkösissä, sillä kaikki oleelliset siihen vaikuttavat osat autoissa ovat standardisoituja.
On toki mahdollista, että Mercedes oli läpäissyt törmäystestit aiemmalla versiollaan, mutta ei saanut viimeisintä päivitystään riittävän turvalliseksi, ja joutuu nyt vain palaamaan edelliseen vaihtoehtoonsa. Tämä ainakin selittäisi ristiriidan Nugnesin ja tallin antamien tietojen välillä.
Italialaisen Motorsport.comin mukaan muista huipputalleista Ferrarin uusi luomus on läpäissyt FIA:n ja F1:n vaatimat testit jo kauan ennen Red Bullin ja Mercedeksen testejä.
F1-kausi 2022 on uusien sääntöjen ja niiden myötä täysin uudenlaisten autojen kautta hyppy tuntemattomaan kaikille laji-ihmisille.
Mercedeksen tekninen johtaja James Allison arvioi hiljattain, että yksi tai kaksi tallia saattavat tulkita uusia sääntöjä "todella pahasti väärin" auton suunnitteluvaiheessa.
Kauden ensimmäiset testit ajetaan Barcelonassa 23.-25. helmikuuta. Kausi käynnistyy Bahrainissa 20. maaliskuuta ajettavalla avausosakilpailulla.