Eduskunta pui tänään polttoaineveron keventämistä vaativaa kansalaisaloitetta, jonka takana on kaksi perussuomalaisten nykyistä kansanedustajaa.
Eduskunta alkaa tänään käsitellä kansalaisaloitetta polttoaineveron keventämiseksi. Aloitteessa vaaditaan bensan ja dieselin valmisteleveron poistamista kokonaan vuodeksi, ja sen jälkeen veron puolittamista autoilun kustannusten pienentämiseksi.
Aloitteen takana on muun muassa kaksi perussuomalaisten nykyistä kansanedustajaa: Miko Bergbom ja Joakim Vigelius. He toimivat perussuomalaisten nuorisojärjestössä vuonna 2022, kun aloite laitettiin vireille. Lisäksi aloitteen vastuuhenkilönä on kolme muuta henkilöä.
Lue myös: Hallitus ei juuri saa tukea polttoaineveron alentamiselle – tutkijat pitävät sitä haitallisena ilmastolle, Suomen Yrittäjät alentaisi mieluummin työn verotusta
Hallitus aikoo laskea polttoaineveroa kompensoidakseen jakeluvelvoitetta, mutta alennus on pienempi kuin mitä kansalaisaloitteessa vaaditaan. Hallituksen polttoaineveron alennuksen arvioidaan alentavan bensan pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta. Jos vero poistettaisiin kokonaan, vaikutus olisi useita kymmeniä senttejä litraa kohden.
Polttoaineen hinta on ollut perussuomalaisille keskeinen teema. Perussuomalaiset jätti muun muassa oppositiossa ollessaan välikysymyksen polttoaineen hinnasta.
Lue lisää: Perussuomalaisilta välikysymys polttoaineiden ja sähkön hinnan noususta – kokoomus harkitsee liittymistä
MTV Uutiset ei tavoittanut Miko Bergbomia tai Joakim Vigeliusta kommentoimaan, kannattavatko he yhä kansalaisaloitteen mukaista, hallituksen omaa linjaa suurempaa veroalea.
Keskustelu kansalaisaloitteesta alkoi tänään eduskunnassa kello 17 jälkeen. MTV Uutiset näytti keskustelun suorana.
Asia on merkittävä erityisesti oppositiopuolue keskustalle, joka lienee menettänyt eduskuntavaaleissa paljon äänestäjiä perussuomalaisille polttoaineen hinnan laskemislupausten vuoksi.
Keskustan Pekka Aittakumpu kysyy, ovatko Bergbom ja Vigelius yhä aloitteensa takana. Aittakummun mukaan pelkästään polttoaineveron poisto maksaisi valtiolle vuodessa 2,5 miljardia euroa nykyisen sopeutuksen päälle.
Bergbom ihmettelee arvostelua ja syyttää edellistä hallitusta suunnitelmista nostaa merkittävästi jakeluvelvoitetta.
– On tää kyllä aika hurskastelua, sanoo Bergbom salissa.
Bergbom sanoo, että perussuomalaisten nuorten linjaukset eivät ole yksi yhteen Orpon hallituksen linjausten kanssa, mutta suunta on oikea. Hän toteaa, että hallitusohjelmassa on aina kysymys kompromissista, minkä salissa olevat edustajat kyllä tietävät. Bergbom sanoo, että hän seisoo hallituspuolueen edustajana hallitusohjelman takana.
Kurvisen sanoo pitävänsä ikävänä ja pelkurimaisena sitä, että perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra sekä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne eivät ole salissa vastaamassa syytöksiin vaalilupausten pettämisestä.
Perussuomalaisten Sebastian Tynkkynen ja Bergbom syyttävät keskustaa puolestaan siitä, että puolue ei lähtenyt edes neuvottelemaan hallitukseen menosta.