Meripelastusseura kertoo joutuvansa tinkimään pelastustoiminnastaan, jos sen rahoitustilanne jatkuu heikkona.
Järjestö kertoo tiedotteessaan, että pelastustehtävien määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Samaan aikaan järjestön aluksia seisoo käyttökelvottomina satamissa, koska niiden korjaamiseen ei ole rahaa.
– On harmittavaa seisottaa alusta, koska meillä ei ole varaa esimerkiksi korjata sen moottoria. Alustemme on oltava kunnossa, jotta pelastajista ei tule pelastettavia, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström tiedotteessa.
Järjestöllä on 135 pelastusalusta käytössään ympäri Suomen. Järjestö arvioi, että kaluston korjaukset maksavat lähivuosina noin 3,4 miljoonaa euroa, ja uutta kalustoa olisi hankittava noin yhdeksällä miljoonalla eurolla.
– Tarvitsemme toimintaamme lisätukea. Muuten meidän on pakko miettiä, onko meidän vähennettävä alusten määrää, Nordström sanoo.
Toiminnan korvaamisesta jättikulut yhteiskunnalle
Järjestö toivoo, että sen saama valtion tuki nousisi nykyisestä 204 000 eurosta ainakin 600 000 euroon. Järjestön mukaan korotus auttaisi kuitenkin vain akuuttiin tilanteeseen, ja se haaveilee pysyvästä tasokorotuksesta.
Valtion tukiraha vastaa viittä prosenttia järjestön koko budjetista. Suurin osa järjestön rahoituksesta tulee veikkausvoittovaroista, säätiöiltä, yritysyhteistyöstä ja jäsenmaksuista.
Merellä pelastustyöstä vastaa Rajavartiolaitos ja järvialueilla alueelliset pelastuslaitokset, joiden apuna Meripelastusseura toimii. Järjestön mukaan sen vapaaehtoiset päivystävät ympäri vuorokauden ja huolehtivat joka kolmannesta pelastustehtävästä vesillä.
Viime vuonna Meripelastusseuran vapaaehtoiset pelastivat 46 ihmistä, jotka olisivat järjestön mukaan muuten todennäköisesti kuolleet. Lisäksi järjestö auttoi noin 3 700:aa muuta vesilläliikkujaa.
Järjestön mukaan vapaaehtoistoiminnan korvaaminen vakituisella, palkatulla miehistöllä maksaisi yhteiskunnalle 60 miljoonaa euroa vuodessa.