Tiedätkö, mikä halo-turvakaari on? Videolla kerrotaan, miten se toimii.
F1-autoihin täksi kaudeksi kiinnitetyistä halo-turvakaarista näyttää Kimi Räikkösen tekemän havainnon perusteella olevan hyötyä auringonvalolta suojaamisessa.
MAINOS
F1-kausi vain C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Turvakaaren on tarkoitus suojata kuljettajaa irronneilta osilta ja keulan päälle kolaritilanteissa nousseilta autoilta, mutta sen on pelätty haittaavan kuljettajan ajokokemusta ohjaamossa.
Kuskit ovat kuitenkin todenneet, ettei näkymä autosta ole juuri muuttunut halon kiinnittämisen jälkeen. Kaari estää näkökentän lähinnä suoraan yläpuolelle, mutta sinne kuskilla ei juuri ole tarvetta vilkuillakaan.
Australian Melbournessa puiden välistä vilahteleva auringonvalo on aiheuttanut talleille aina päänvaivaa, mitä on pyritty lieventämään muun muassa oikeansävyisillä visiireillä. Räikkösen mukaan halo toi tähän asiaan helpotusta.
– Minusta se oli täällä avuksi, koska kun aurinko tulee oikealta korkeudelta, se estää valon osumisen silmiin. Se oli siis minusta täällä hyödyksi, ja se on myös turvallisempi, Räikkönen kommentoi kolmossijaan päättyneen kisan jälkeen.
– Ehkä ihmiset eivät pidä siitä, miltä se näyttää, mutta jonain päivänä se saattaa ratkaista asioita, joten se on hyvä juttu.
Kisan voittanut tallikaveri Sebastian Vettel kohtasi puolestaan uudenlaisen ongelman halon takia.
– Kisan aikana se ei ollut mikään ongelma. Kuten Kimi sanoi, se jopa auttoi. Toimi vähän kuin aurinkolippana.
– Kunniakierroksella se vähän haittasi, koska et voinut nähdä niin hyvin ihmisiä katsomoissa. Yritin kokeilla, että katsonko ali vai yli, mutten ole tarpeeksi pitkä nähdäkseni yli, Vettel kertoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.