Magnussen: Halo voi olla ongelma Eau Rougessa

10.9442466n
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 04.03.2018 21:15

MTV SPORT

Halo-turvakaari voi olla potentiaalinen ongelma F1-kuljettajille suuria korkeuseroja sisältävissä ratojen mutkissa, katsoo Haas-tallin kuljettaja Kevin Magnussen.

MAINOS

F1-testit päivittäin
C Morella!

C More näyttää kaikkien testipäivien (6.-9.3.) huippuhetket kello 22.45.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Kuljettajat saivat Barcelonassa ensimmäisen kerran tuntumaa halo-turvakaareen rataolosuhteissa. Magnussen ei kuulu jyrkästi mielipiteitä jakaneen uudistuksen kannattajiin.

- Se on erittäin ärsyttävä. Ruma. Tekee vaikeaksi päästä autoon ja sieltä pois. Ratin kiinnittäminen ja ottaminen irti on myös hankalaa. Kömpelöä ja ärsyttävää, Magnussen kritisoi motorsport.comin mukaan.

Magnussen ei katso halon estävän starttivalojen näkymistä kuljettajalle, mutta tanskalaiskuskin mielestä turvakaari voi olla potentiaalinen haitta ratojen shikaaneissa.

- Mutkiin ajettaessa tilanne on kunnossa, koska silloin katsotaan sivuille keskipilarin ohi. Mutkan näkyminen ei ole ongelma, mutta halo häiritsee katsetta silloin, kun suunta muuttuu shikaaneissa. Silloin katsetta joutuu siirtämään pilarin poikki. Se on hieman häiritsevää, mutta ei mikään huolenaihe sellaisenaan.

Magnussen katsoo halon voivan silti olla ongelma tiukoissa kisatilanteissa. Esimerkkinä hän mainitsee Span radan legendaarisen Eau Rouge -mutkan, jossa korkeusero on huomattava.

- Kun ajat jotakuta takaa Eau Rougessa, niin silloin ei voi nähdä, tekeekö hän virheen huipulla ja spinnaa, kun olet itse mutkan alemmalla osalla. Silloin ei voi tietää, onko hän seinässä vai ei.

- Uskoakseni sama pätee Austinin ensimmäiseen mutkaan, jossa on myös suuri korkeusero, tanskalaiskuski lisäsi.

IndyCar-sarjan kokeilema tuulilasiratkaisu ei sekään saa Magnussenilta täyttä hyväksyntää.

- Se näyttää paljon nätimmältä, mutta en ole edes sen ratkaisun fani. Se on parempi kuin meidän halomme, mutta mielestäni siinä ei tulisi käyttää mitään. Mielestäni formula yksi on avoin auto, ei suljettu. Formula ykkösissä tämä on mielestäni väärin, Magnussen sanoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1