Kimi Räikkönen ei halua jossitella kaksi viikkoa sitten hänen kisansa pilanneesta lähtöongelmasta, mutta kiistää, että moottorin ”sammumisessa” olisi ollut kyse uuden starttisäännön aiheuttamasta vaikeudesta kytkimen kanssa.
Räikkösen auto jäi seisomaan Monzan GP:n toiseen lähtöruutuun, kun moottorin sammumista estävä anti-stall-järjestelmä meni päälle startissa. Ferrari uskoi tuolloin, että kyse oli Räikkösen omasta erehdyksestä kytkimen käytössä. Tiedetäänkö tilanteesta jotain uutta?
– No eipä juuri. Suurin piirtein se tiedetään, mikä se syy on. Jos se on oma vika, niin se on, mutta aika lailla kaiken tein niin kuin pitää eikä sillä enää ole mitään merkitystä. Lopputulos on aina sama. Täytyy vain oppia niistä ja toivottavasti sitä ei tapahdu enää, Räikkönen kommentoi MTV Sportille Singaporessa.
Kyseessä oli vasta toinen kisa, jossa kuskit olivat itse vastuussa kisalähdöstään. Räikkösen mukaan auto olisi jäänyt lähtöruutuun myös vanhalla starttisäännöllä, jonka mukaan kuskit saivat käyttää elektronista apua kisalähtöönsä.
– Ei (sillä ollut) mitään merkitystä. Tämä olisi voinut tapahtua viime vuonna tai aikaisemmin tänä vuonna, Räikkönen vakuuttaa.
Turun Sanomien mukaan Räikkönen teki kisojen välissä simulaattorilla sata onnistunutta lähtöharjoitusta. Suomalaiskuski epäilee, että Monzan startin epäonnistuminen johtui yksinkertaisesti siitä, että sormi osui kytkinvipuun "väärällä tavalla".
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikköselle Monzan viikonloppu oli kaksijakoinen, kun startti vei häneltä mahdollisuudet palkintopallille kauden parhaan aika-ajon jälkeen. Aika-ajo on aina tärkeä osa lopputulosta, mutta tänä viikonloppuna Singaporessa Räikkönen pitää ohitusmahdollisuuksia kohtuullisen hyvinä.
– Ei tämä varmaan ole niin vaikea rata ohittaa ja on paljon vaikeampiakin kuin tämä rata. Mahdollisuudet on aina, mutta auttaa se, mitä ylempänä olet lähdössä.
Tv