MTV Sportin F1-asiantuntija Toni Vilander kertoo tarkemmin, mistä Kimi Räikkösen kisan pilanneessa lähtövirheessä oli kyse.
Räikkönen pääsi Ferrarin kotikisaan ihanneasetelmista kakkosruudusta, mutta starttihetkellä auto ei liikahtanutkaan. Suomalainen pääsi lopulta matkaan koko joukon viimeisenä.
Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene totesi selväsanaisesti, että vika oli mitä ilmeisimmin kuljettajassa.
– Hän todennäköisesti sähläsi startissa. Meidän täytyy vielä tarkistaa se, mutta mitä todennäköisimmin hän sähläsi sormellaan, Arrivabene kommentoi.
Vilander tietää kokemuksesta, mitä lähtötilanteessa luultavasti tapahtui.
– Ratin takana on kaksi läppää, joista toisen kuljettaja vetää täysin kohti itseään ja toinen jää siihen puolivälin paikkeille. Kun Kimi päästi toisen kytkinläpän kokonaan pois, niin auto tavallaan sammui siihen saman tien, Vilander kertoo.
– Oliko siellä sitten jossain säädöissä vika tai kuljettajan selkeä virhe, että toinen kytkinläppä ei ollut ihan siinä kohdassa, missä piti, vaan auto stumppasi siihen ja anti-stall-järjestelmä esti sen, ettei moottori kuitenkaan sammunut ja Kimi pääsi jatkamaan.
– Niin kuin kuvasta nähtiin, niin kierrokset olivat ylhäällä, mutta näistä kytkinasetuksista oli nimenomaan kyse, Vilander lisää.
Kaksi viikkoa sitten Belgiassa siirryttiin sääntötulkintaan, jonka mukaan kuskeja ei saa enää auttaa varikkomuurilta kytkimen säätämisessä. Tuliko Räikkösestä nyt uuden säännön ensimmäinen uhri?
– Tässä on vielä monta asiaa, joita tiimin pitää käydä läpi. Mennään ihan Maranelloon asti ja käydään uudestaan läpi sitä, mitä telemetria näyttää ja Kimi myös kertoo oman versionsa tapahtuneesta.
– Jokaisen liikkeen sisällä on muuttujia ja kun ratin asetusten ja kytkinläppien kanssa pelataan, niin siellä on vielä monta asiaa katsomatta. Taisi Maurizio Arrivabene myös sanoa, että se on kuljettajan virhe niin kauan, kunnes toisin todistetaan, Vilander taustoittaa.